Test: Kia e-soul er en funky stikdåse

Kia e-Soul imponerer med lang rækkevidde og luksusudstyr, men den futuriske Postmand Per-bil lades i stikken af en stivbenet undervogn

4. august 2019 af Søren Juul

De siger, at rækkeviddeangst er for bagstræberiske elbilsforagtere, men jeg kan ikke lade være med at slipstreame lastbiler på Køge Bugt motorvejen i retning mod Steen Bachmann’s baghave, hvor fotoserien på side 46 med Suzuki Jimny og Mercedes G-klasse skal laves et par timer senere. Med næsten fuld opladning på batteriet sagde rækkeviddemåleren 371 km ved afgang fra redaktionen, men kan den køre de i alt 210 km tur/retur fra redaktionen?

En episode med en Tesla Model S, der pludselig stod med et fladt batteri på en skummel rasteplads en søndag aften, har lært mig at være skeptisk overfor optimistiske kørecomputere. Men en ny Kia elbil er altså god til at regne.

Fuld speeder æder strøm 

Syd for Køge slipper min tålmodighed op, og jeg lægger mig ud i overhalingsbanen sammen med håndværkere og sælgere, der har travlt med at komme hjem. Det går strygende. Der er masser af power i den 204 hk stærke elbil, der låner mekanik fra Kia e-Niro, men pakker den ind i en funky kasseform.

Kun ved fuld speeder rasler rækkevidden hurtigt ned, men ellers holder den dygtigt igen på strømmen, selv om jeg både har tændt kølingen i lædersædet, har navigationsanlægget i sving og lader det mægtige Harman/Kardon anlæg spille op med rockmusik.

Komforten kunne være bedre

E-Soul har masser af gadgets til at gøre turen til et roadtrip, men undervognen lægger ikke rigtig op til at køre friskt. De højt positionerede sæder med korte hynder får det til at føles som om, du tæmmer en gaffeltruck på speed, når du pløkker til den lydløse elmotor på en landevej med sving.

Ved generationskiftet af Soul fik den en mere avanceret undervogn med tværsvingarme bag i stedet for compoundaksel såvel som en stærkere elmotor og et kraftigere batteri, der lover op til 452 km i stedet for 250 km rækkevidde. Men det ændrer ikke på, at e-Soul er klodset og mindre dynamisk end den vellykkede søster, Kia e-Niro.

Jeg når uden problemer ud og hjem fra Vestsjælland på et delvist opladt batteri og kan tilmed køre lidt rundt i bilens naturlige storby-habitat, før der skal tankes elektroner fra redaktionens Clever-lader.

Rækkeviddemåleren holder, hvad den lover. Den store batteripakke på 64 kWh sørger for at gøre bilen brugbar – men det tager også 18 timer at nå op på 100 pct., hvis du fodrer bilen fra en almindelig 3,7 kWh-hjemmelader. Det ville jeg ikke have tålmodighed til, men den funky Ellert har alligevel potentiale til at blive et hit i disse tider. •

KIA e-Soul 64 kwh Advance

Pris 339.999 kr. kr.  

Motor elmotor

Ydelse 204 hk, 395 Nm

Topfart 167 km/t  

0-100 km/t 7,9 sek.

Rækkevidde (WLTP) 452 km  

Energiforbrug 157 Wk/km

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.