Ved første øjekast vil de færreste gætte på, at det er en Kia, når en XCeed passerer i fart. Som navnet antyder, er XCeed en SUV eller crossover-version af mellemklasse-modellen Kia Ceed. Den almindelige Ceed er tidløst moderne, men XCeed tager sig anderledes dramatisk ud.

Dramatisk og robust udtryk
Design-sproget har tydelige europæiske referencer med aner til både tyske prestige-modeller og ikke mindst italienske fuldblodsbiler. Smalle mørke sideruder, højt placerede smalle LED-baglygter og forlygter, der er trukket langt op ad forskærmen giver XCeed et dramatisk udtryk. XCeed har 4,4 cm ekstra frigang under bilens bund i forhold til den almindelige Ceed. Sammen med beskyttende plastikskærmkanter ved hjulkasser og fodpaneler giver det bilen et mere robust udtryk, og det hele signalerer ”sporty off roader”.

De smalle baglygter er trukket langt op ad bagskærmen og giver XCeed et dramatisk udtryk.
© KiaDet er ikke tilfældigt. Bag designet står Kias chef for det europæiske designteam i Frankfurt, Gregory Guillaume. Inden han landede hos Kia i 2005, stod han bag ikoniske bildesigns hos flere europæiske bilproducenter. Hos Kia har han været med til at skabe en ny designretning for det koreanske bilmærke, og omgiver sig med flere andre anerkendte europæiske bildesignere.
Designet til at vække opsigt
Mens den almindelige Ceed er designet til at udfordre de bedste i den lille mellemklasse, er XCeed designet til at vække opsigt – vel at mærke uden at gå på kompromis med brugbarhed eller fleksibilitet.

Teknisk set bygger XCeed på de samme dyder som den almindelige Ceed. Det gælder ikke mindst udvalget af motorer og gearkasser, herunder muligheden for at få XCeed som opladningshybrid, der kan køre 48 km på ren el, før benzinmotoren hjælper til.
Fleksibel indretning
Kabinen byder på en mere sporty indretning, end hvad der kendes fra den almindelige Ceed, og det samme gælder materialer og finish. Med få, effektive midler har XCeed-kabinen fået sit eget udtryk, der spiller sammen med det dramatiske karrosseri-udtryk. Sæder og dørpaneler fås med syninger i kontra-farver, og kabinens frontpanel fås med dele lakeret i karrosseriets farve.

Der er kælet for detaljerne i den rummelige kabine, der byder på høj siddeposition, hvor både sæder og rat kan opvarmes.
© KiaStandardudstyret er omfattende, men som med den almindelige Ceed, er der mulighed for tilvalg af luksusudstyr, som normalt er forbeholdt dyre prestigemodeller. Det gælder eksempelvis luftkølede forsæder, omfattende sikkerhedsudstyr og automatisk parkering, og til priser der giver mening for pengene, ligesom enhver Kia gør det.