40 km på ren el i den nye Grand Cherokee
Jeep's anden plug-in-hybrid nogensinde bliver den gigantiske - efter europæisk standard - Grand Cherokee. Bilen følger som udgangspunkt i fodsporene på sin forgænger, men opdaterer design, infotainment og drivliner. Rækkevidden for plug-in hybriden med 375 hk lyder på 40 km, hvilket isoleret set ikke lyder særligt imponerende.
Mere imponerende bliver det dog når du hører, hvad Grand Cherokee skal slæbe på. Forrige generation havde en køreklar vægt på 2.152 kg, og selv om én af forbedringspunkterne er vægt, så skal den nye Grand Cherokee slæbe på ting som batterier, et sæt af to 10,1"-digitalskærme til anden sæderække, og én 10,3"-touchskærm til centerkonsollen. Den hårdfør Trailhawk-variant kommer også i en PHEV-variant (4xe), som Jeep hævder, at de har kørt igennem Rubicon-trail i USA - på el alene.

Kør offroad med hele familien
Den kolossale amerikaner er udstyret med en række smarte offroad-innovationer, så den med imponerende snilde kan slæbe sit kadaver over kuperet terræn. En luftaffjedring betyder, at Grand Cherokee's frihøjde kan hæves til 28,7 cm, og at en flod kan være op til 61 cm dyb før der opstår problemer. Hvis forhindringen er store sten, så kan familiesuperbilen midlertidigt frakoble krængningsstabilisatorer, så affjedringen bedre kan artikulere og bevare grebet.
Grand Cherokee er bygget med op til fire sæderækker, og passer derfor til stort set alle familier. Det betyder altså, at du kan gøre alt det ovenstående med både konen, svigermor OG bedstemor, på én gang, mens børnene ser film.

De gode gamle benzinere
Selv om Grand Cherokee er blevet 'grøn', så tilfalder de gode, gamle benzinslugere stadigvæk modellen i stor stil. Den maksimale trækkraft på 3.265 kg opnås for eksempel ikke uden den 5,7-liter-store HEMI-V8'er, der spytter 357 hk ud til alle fire hjul. Hvis du ikke skal trække en færge på trailer, så kan Grand Cherokee også udstyres med en 3,6-liters Pentastar V6, der producerer 293 hk.
Jeep har også forsøgt at fokusere på benzinøkonomi med den nye generation af Grand Cherokee. V8'eren er udstyret med cylinderfrakobling, og et mere omfattende VVT-system er på plads i alle motorer. Den 2,0-liters turbobenziner, der driver plug-in-hybriden, er lånt af Stellantis, og formår at få drivlinen ned på 24,2 km/l - også selv om batteriet lades først.
