Jeep Renegade 2,0 MJT 170 4x4 TrailHawk aut.
Jeep Renegade 2,0 MJT 170 4x4 TrailHawk aut.

Italiensk offroader med masser af Jeep

Renegade bygges i Italien med udgangspunkt i italiensk teknik, men resultatet er så amerikansk og charmerende, som du forventer af en Jeep

4. april 2015 af Mikkel Thomsager

En lille Jeep, der produceres i Italien på Fiat-teknik. Hmm. Det lyder som en koncernbeslutning, der kun kan ende som en halvhjertet wannabe. Men har du bortdømt den nye Jeep Rengade på forhånd, så bliver du nødt til at give den en chance mere, for den er meget mere Jeep, end jeg turde håbe.

Jeep Renegade bygger på en konverteret Fiat Punto platform. Teknikken genbruges i Fiat 500X, og de to biler bygges på samme fabrik i Melfi i Syditalien.

Men Renegade er alt det Jeep, du forventer af mærket. Ansigtet med den klassiske syv-takkede grill er selvsagt ikke til at tage fejl af, men resten af bilen udstråler lige så meget Jeep som en Wrangler, tilsat masser af subtile henvisninger til mærkets offroad DNA.

I versionen med 2-liters dieselmotor og firehjulstræk er fornemmelse af ustoppelighed intakt, men det er ikke på bekostning af komforten. Affjedringen er ok, retningsstabiliteten er fin og støjniveauet er lavt. Selv med automatgear er accelerationen kvik, og kun styretøjet er mere off end on road: Det har en svampet fornemmelse, men styrer neutralt.

Hertil kommer en overraskende gennemført kabine. Også indvendigt signalerer designet Jeep, og finishen er pæn.

Jeg satte mig bag rattet fuld af forbehold, men testen igennem faldt de alle fra. Mens den større Jeep Cherokee knap formår at være tilstrækkelig Jeep til at følge med de billigere konkurrenter, så ligner, kører og koster Jeep Renegade som en moderne mini-SUV - med mere offroad-attitude end alle konkurrenter.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...