Jeep Grand Cherokee Trackhawk

Første test: Her er alternativet, hvis du synes at den Lamborghini Urus er for svag!

Den er flere kræfter end en Lamborghini Urus og koster næsten det halve. Vi er vilde den med den nye Jeep Grand Cherokee Trackhawk.

1. juli 2018 af Jacob Dalby

Tal kan være kedelige, men ikke i en Trackhawk

De tekniske detaljer på Trackhawk er af den slags, hvor vi lige ser efter et par gange – på papiret er Jeep Grand Cherokee Trackhawk absurd. Jeep har monteret en 6,2-liters HEMI V8 med kompressor, som også sidder i Hellcat varianterne af Dodge Challenger og Dodge Charger, med 707 hk og 868 Nm i den 2,5 tons tunge firehjulstrækker. 

Det gør det muligt at nå 100 km/t på 3,7 sekunder, 0.3 sekunder hurtigere end den nyeste Porsche 911 GTS, og en topfart på 290 km/t. Trackhawk er én stor amerikansk muskel. Til sammenligning yder den nye Lamborghini Urus "kun" 650 hk og 850 Nm. Den er dog hurtigere fra 0-100 (3,6 sek.) og på toppen (305 km/t) 

Hvordan spotter du, at det er en Trackhawk?

Det er ikke nemt, men ser du godt efter gemmer der sig fire gule Brembo bremsekalibre, der griber over 400 mm bremseskiver foran og 350 mm ved baghjulene, hvor fire udstødningsrør også stikker ud fra bagkofangeren. Se også efter de 3 luftindtag under frontgrillen.

Jeep Grand Cherokee Trackhawk

Kan den overhovedet køres?

Det kan den, men på sin egen måde. Det siges, at den både kan køre børnene i skole og trække en stor hestetrailer – vores testtur foregår på bane, hvor Trackhawk i hvert fald er lidt af en mundfuld. Drej hjulet til køreprogrammet over til TRACK så 70% af kræfterne sendes til baghjulene uden indvirken fra elektronisk stabilitetskontrol og hvor blandt andet styretøj og gearkasse sættes i fuld angrebsposition – og så afsted mod første sving.

Den enorme vægtforskydning af de 2,5 tons er det første vi mærker; Det føles som om bagenden er ved at overhale os både ovenom og fra siden. Drej ind i svinget og kæmpen krænger samtidig med at forenden fortsætter ligeud – men netop her opstår magien. 

Slip speederen tilpas meget, inde i svinget, og bagenden glider akkurat nok ud til, at forenden peger mod udgangen af svinget, så vi igen kan stå på speederen og blive skudt ud afsted; Trackhawk skal køres på sin egen måde og det er en fantastisk sjov oplevelse at kæmpe mod fysikkens love og balancere så stor og så kraftig en bil.

Kan Trackhawk købes herhjemme?

Ja… Til en pris i Danmark, der overstiger de flestes budgetter. Men havde vi 2.470.836 kr. vi alligevel ikke vidste hvor vi skulle gøre af, var den lokale Jeep forhandler et godt sted at starte.

Jeep Grand Cherokee Trackhawk

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.