En velbeslået schweizisk bilentusiast har bestilt en moderne fortolkning af den 50-årige Jaguar E-type hos den svenske bildesigner Vizualtech. Resultatet er opsigtsvækkende og må give rynker i panden af Jaguars designchef, Ian Callum, der i går præsenterede den officielle Jaguar, der skal markere jubilæet, XKR-S. Den svenske udgave er mere tro mod originalen end den gejlede XK, Jaguar selv præsenterer.
Den svenske E-type hedder Growler E 2011 Concept og er baseret på Jaguar XKR. Den har 5-liters V8'er med kompressor, der er tunet til 600 hk. Karroseriet er i kompositmaterialer og det centrale chassis i kulifber, mens hjulophæng og transmission er taget direkte fra XKR. Den køreklare vægt er angivet til 1.550 kg, hvilket er ca. 200 kg lettere end XKR.
De forventede præstationer er en 0-100-tid på under 4,0 sekunder.
Savner klassisk Jaguar-design
Baggrunden for at bygge en Jaguar i klassisk designstil er ifølge de to designere, Bo Zolland og Robert Palm, at ikke alle Jaguar-entusiaster er glade for den designstil, der blev introduceret med XF og er fortsat i den nye XJ. Der er mange, der savner et mere nobelt Jaguar med sensuelle linjer som på XK120, Mark II, XJ6 og E-type. Projektet her er født af en køber, der vil have den klassiske stil, men med moderne teknologi.
Growler E 2011 Concept skal bygges i ét eksemplar, men en mindre serieproduktion er mulig, hvis der er købere til bilen.
Vi kender ikke navnet på køberen af den nye E-type, men det er langt fra usandsynligt, at den vil blive en af stjernerne på årets udstilling i Genève. I 2005 viste den schweisiske bankmand Eric L. Sturdza og Morgan Motors den fantastiske Morgan Aeromax, som blev bygget i ét eksemplar. Morgan blev så begejstrede for bilen, at de byggede 100 stk. op til fabrikkens 100-års jubilæum i 2009.