Jaguar Land Rover vil genopfinde sig selv
Koncernen Jaguar Land Rover (JLR) slutter sig til rækken af mærker, der har indledt elbil-offensiven: JLR har lavet en plan, der vil føre de to bilfabrikanter ind i en udelukkende eldrevet fremtid. Inden 2025 vil Jaguar have gennemført en mindre revolution på hjemmefronten, der skal bringe nye designs og et helt igennem elektrisk line-up af luksus-elbiler.
Overhalingen af firmaet gælder også den anden halvdel af navnet, Land Rover, der dog først har deadline i året 2039. I første omgang bliver det til seks nye eldrevne modeller, der alle passer under de eksisterende kæmper: Range Rover, Defender og Discovery. Resten af koncernen sigter efter CO2-neutralitet i 2039, og det ultimative mål er moderfirmaet Tata, der håber på at adaptere kernekoncepterne fra omvæltningen.

Land Rover vil levere biler på både den elektrificerbare MLA-platform, såvel som EMA, der er udviklet decideret med el i tankerne.
© Jaguar Land RoverBrintbil på gaden i år
Vi har før hørt om Jaguars flagskib, XJ, der skal bygges som elbil i løbet af de kommende år. Men Jaguar sigter ikke kun efter batterieldrift: Biler, der drives af brint-brændselsceller skal også hjælpe mærket med at opnå CO2-neutralitet. Brint-eventyret begynder allerede i år, hvor Jaguar regner med at have en brintdrevet prototype på gaden.
Det bliver en af de første af mange investeringer, Jaguar vil lave for sagen. Samlet vil mærket nemlig bruge helt op til 21 mia. kr. årligt på grøn drift, samt forbedret infotainment og forbindelse mellem biler.
Læs også: Test af Jaugar F-Pace.

Jaguar vil bygge fremtidige elbiler på en elektrificeret platform.
© Jaguar Land RoverFind den bedste forsikring til din Jaguar (reklamelink)
Spareøvelser og billeje
En anden side af ReImagine-planen er at skabe profit. JLR sigter efter en netto-formue i det grønne i 2025, og til det kræves vidt ragende omstruktureringer, såvel som koncepter, der kan tjene penge til JLR. Ved at reducere mængden af ikke-produktionsrelateret mandskab, kan ledelsesprocessen i sidste ende blive både mere effektiv og billigere. Med andre ord er der spareøvelser i horisonten for JLR.
Et andet initiativ, der nu udvides gevaldigt, er JLR's PIVOTAL. I øjeblikket er det kun aktivt i England, men i de kommende år håber JLR at udvide udlejningskonceptet til resten af verden, og potentielt også Danmark. På nuværende tidspunkt går konceptet ud på, at du med priser fra 6.400 kr. kan tilmelde dig en lånebilsordning, der lader dig vælge mellem flere af mærkets biler. Jo dyrere dit kontingent er, des flere biler er der er vælge imellem.