Jaguar XK8 4,0

Den smukke Jaguar XK8 med de lange, slanke linjer er en oplagt begynder-youngtimer

5. april 2015 af Steen Bachmann

Da jeg parkerer den racinggrønne Jaguar, så vi ser den i profil, slår det både fotografen og jeg, hvor elegant den egentlig er. De slanke linjer har aner tilbage til verdens smukkeste bil, E-type, og alderen har kun gjort Jaguar XK smukkere.

 


Det er uden tvivl den mest elegante af de tre biler, vi har samlet på de små veje nord for Roskilde denne vinterdag, og intet afslører, at stregerne blev skabt i efteråret 1991 for mere end 20 år siden. Hvis du skal have en smuk bil til 200.000 kr., og alt andet er sekundært, behøver du ikke læse videre: Den er her.

Jaguar XK deler undervogn med Aston Martin DB7, og når du ser den, forventer du en stram, sportslig optræden på de små snoede og kuperede sogneveje. Det kunne ikke være mere forkert. XK optræder som en ældre Jaguar med kompetente, men bløde og duvende bevægelser (fotograf Juul bruger ordet ‘træt’ om undervognen, men det vil jeg ikke være bekendt - han er mest til knusende hårdt affjedrede GTI-biler, mens jeg er til blød hat og cigar-biler). Jaguar’en har samme godmodige og støjsvage fremfærd som min egen gamle Mercedes - blot pakket ind i et sensuelt design og med V8-lyd.

 


Åbn den lille dør i førersiden med rammeløs rude, sæt bagdelen ned i den lave, velstøttende stol (testbilen har sportsstole som ekstraudstyr), og kæmp så med at få benene ind over den høje dør- karm. Smæk døren (den har en fin, dæmpet smæk-lyd), og du er omgivet af velduftende læder i et orgie af valnøddeindlæg og -paneler. Rattet er tilpas tykt, men ikke smukt udformet, og knapperne på rattet kunne jeg godt undvære - de ligner noget fra en ældre Mondeo og lever ikke op til luksusstilen.

 


Den 4-liters motor springer i gang med det samme med en dæmpet V8-bas, og så er det ellers bare at sætte gearstangen i “D” og lade Jag’en snige sig ud i trafikken. Den er ikke så hurtig, som den ser ud, men sparker du speederen helt i bund, så det 5-trins automatgear fra ZF går et gear ned, rykker den ganske kvikt, når motoren når over 5.000 o/min.

 


Som rejsevogn er XK eminent, og 10 km/l skulle være opnåeligt. Kender du en ældre mekaniker, kan en XK anbefales.


Fra Bil Magasinet nr. 270, marts 2014 

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...