Da jeg parkerer den racinggrønne Jaguar, så vi ser den i profil, slår det både fotografen og jeg, hvor elegant den egentlig er. De slanke linjer har aner tilbage til verdens smukkeste bil, E-type, og alderen har kun gjort Jaguar XK smukkere.
Undervogn fra Aston Martin
Jaguar XK deler undervogn med Aston Martin DB7, og når du ser den, forventer du en stram, sportslig optræden på de små snoede og kuperede sogneveje.
Det kunne ikke være mere forkert. XK optræder som en ældre Jaguar med kompetente, men bløde og duvende bevægelser (fotograf Juul bruger ordet ‘træt’ om undervognen, men det vil jeg ikke være bekendt - han er mest til knusende hårdt affjedrede GTI-biler, mens jeg er til blød hat og cigar-biler).
Jaguar’en har samme godmodige og støjsvage fremfærd som min egen gamle Mercedes havde det - blot pakket ind i et sensuelt design og med V8-lyd.

Ærke britisk
Åbn den lille dør i førersiden med rammeløs rude, sæt bagdelen ned i den lave, velstøttende stol (testbilen har sportsstole som ekstraudstyr), og kæmp så med at få benene ind over den høje dørkarm. Smæk døren (den har en fin, dæmpet smæk-lyd), og du er omgivet af velduftende læder i et orgie af valnøddeindlæg og paneler.
Rattet er tilpas tykt, men ikke smukt udformet, og knapperne på rattet kunne jeg godt undvære - de ligner noget fra en ældre Mondeo og lever ikke op til luksusstilen.

Afdæmpet V8-lyd
Den 4-liters motor springer i gang med det samme med en dæmpet V8-bas, og så er det ellers bare at sætte gearstangen i “D” og lade Jag’en snige sig ud i trafikken. Den er ikke så hurtig, som den ser ud, men sparker du speederen helt i bund, så det 5-trins automatgear fra ZF går et gear ned, rykker den ganske kvikt, når motoren når over 5.000 o/min.
Som rejsevogn er XK eminent, og 10 km/l skulle være opnåeligt. Kender du en ældre mekaniker, kan en XK anbefales.
Fra Bil Magasinet nr. 270, marts 2014
