Kendetegnet for XJ er den dråbeformede profil og den brede sporvidde. Det er Jaguars fremtid, forklarer Ian Callum, Design Director for Jaguar Cars © bilmagasinet.dk

Jaguar XJ 5,0 S/C Supersport

Bryder med 42 års designhistorie og er nu mere drivers car og mindre limo

20. juni 2010 af Bil Magasinet


Denne test begynder på bagsædet af en limo med forlænget aksel­afstand og fortsætter i en racerversion med 5,0-liters V8-kompressormotor med 510 hk og et seriøst drifting-potentiale. Det siger noget om spændvidden mellem luksuskrydser og hårdhudet sportsvogn, som er den nye Jaguar XJ.

Den nye model bryder med 42 års bilhistorie, hvad angår designet, men er også blevet mere ­drivers car og mindre limousine. Her er strammere chassis og mere respons til chaufføren, som nu også bliver udfordret til at vælge kørestil.

Den udgående model havde blød affjedring og gammeldags styreegenskaber med XJR-modellen som en undtagelse. Dén modelbetegnelse er foreløbig udgået, men det er den stramme og mere underholdende og sporty karakter ikke. Den lever videre i den nye V8 5,0 S/C SuperSport, der kører som en sportsvogn trods sine 512 cm, blandt andet takket være et fremragende, ­præcist og meddelsomt styretøj, som går igen fra Jaguar XFR. Mest solgte model i Europa bliver dog formentlig 3,0 V6-diesel.

Som tidligere er karrosseriet 100 procent i aluminium, nittet, limet og forstærket med dele i magnesium, så vridningsstabiliteten er øget med 11 procent. Hjælperammerne er nu boltet direkte på aluminiumsramme, og ikke som tidligere med gummibøsninger. Køreklar vægt er nu 1.796 kg i indstigningsmodellen med 3-liters V6 diesel; ­V8-versionen er knap 100 kg tungere. Det er nærmest bagatelcifre i den store luksusklasse.

Grim eller graciøs, rigtig eller forkert?
I en halv menneskealder har XJ haft det samme udtryk, og mange havde troet - og måske håbet - at den nye XJ ville bygge videre på samme tema som en slags luksusbilernes Porsche 911. Bortset fra 90’ernes XJ40-model har Jaguar XJ alle dage fået anerkendelse for sit klassiske engelske udtryk. Den nye model har derimod allerede delt vandene.  Den gamle models svage salgstal over hele verden - men især på de store hovedmarkeder - gjorde det svært at forvalte modellens arv og tarv. Denne gang har Jaguar taget en kalkuleret risiko i håbet om at tiltrække mange nye kunder på bekostning af nogle få meget konservative.

Mere køredynamik og flere muligheder for individualisering gør dog ikke Jaguar XJ unik i klassen. I det hjørne står der allerede en Maserati Quattroporte og en Porsche Panamera, som i forvejen er i hård konkurrence med Mercedes S-klasse, BMW 7-serie, Lexus LS og ikke mindst den lige så nye Audi A8.

Instrumentbordets forholdsvis lave placering i forhold til forruden giver associationer til båd­design. En nydelig detalje er, at de tal, der står nærmest viserne på de runde instrument-ure, lyser stærkere. Store forkromede ventilationsdyser i jetmotorstil står i kontrast til den elegante pianolakoverflade på konsollerne. Det ser flottere ud, end det føles. De billige Ford-dele er ganske vist smidt ud, men fingerspidserne mærker stadig detaljer på knapper og greb, som føles billigere end hos konkurrenterne. Lyden af dørsmækket har heller ikke den pengeskabskarakter, som du forventer af en bil i denne klasse. Det er et hensynsløst spil for en bil­producent, der tager sig fuldt betalt for sit produkt.

Det sexede alternativ
Jaguar XJ befinder sig ikke helt på samme højteknologiske banehalvdel som Audi, BMW og ­Mercedes-Benz, men det er langt fra en discountmodel i sammenligning. Her er automatisk, trinløst variabel dæmperkontrol, og trods den bedre dynamik i forhold til forgængeren er passagerkomforten fremragende både i forhold til siddepladserne for og bag, og i forhold til affjedringskomforten, hvis du vælger undervognens komfortprogram.

Programmet vælges via Jaguar­ Drive Control, som giver mulighed for at vælge tre indstillinger. De justerer på både affjedring, gearskift og speederrespons, hvorimod ESC-systemet (anti­udskridning) er fastlåst i dét, Jaguar kalde et mellemtrin. Det ­tillader en forsigtig udskridning med baghjulene, der også har elektronisk spærredifferentiale på topmodellen. Systemet kan slås helt fra, og gør man det i den 510- hestes baghjulstrækker på ­fugtig asfalt, demonstrerer de 275/35 ZR20 store bagdæk sit marginale fodfæste.

V6 diesel-motoren med dobbelt turbo kendes fra Jaguar XF. I XJ yder den 275 hk, og det er en super smidig motor med en afslappet karakter, som er fremragende til den afslappede, stilige kørsel, Jaguar XJ også magter. Har du råd, er V8-motoren med kompressor så klart at foretrække. Lyden er dæmpet, til du træder speederen i bund, hvor­efter den ændrer karakter til noget i retning af en AMG-V8’er.

Efter bruddet med Ford-koncernen er den nye XJ vidnesbyrd om, at Jaguar har draget fordel af ikke længere at være bundet af koncernstrategier. Indiske Tata Motors, der nu ejer Jaguar og Land Rover, har tydeligvis tillid til, at englænderne selv kan klare dét at udvikle en ny, britisk funderet luksus-bil. Og at dømme efter den nye Jaguar XJ, er det lykkedes. Det er en sympatisk, karakterfuld luksusbil, der givet vis vil findes sin plads i en klasse, hvor de tyske konkurrenter dominerer.

Priser fra 1,5 mio. kr.
XJ fås fra 1.525.000 kr. for en 3,0 V6 diesel. ­Billigste benziner bliver 5,0 V8 på 385 hk til 1.955.000 kr., mens kompres­sorversionen af samme motor (Supersport, 510 hk) koster 2.765.000 kr. Merprisen for den 12,5 cm forlængede model er 90.000 kr. uanset ­variant. Alle 12,5 cm ­kommer bagsædepassagererne til gode, og det er en fornøjelse at sidde deromme.

Desværre tilfører XJ ikke klassen for luksusbiler noget nyt, men den er et sexet alternativ - hvilket ikke er nogen ringe niche at havne i.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...