Jaguar XF 3,0d S Luxury Sportbrake aut.

1. juli 2013 af Steen Bachmann

Tiderne er skiftet, og specielt når det kommer til Jaguar. Vi skal ikke mange år tilbage, før den gennemsnitlige Jaguar-køber var nået pensionsalderen. Og det var sådan set også perfekt, for der skulle hele tiden skrues på bilen. I dag har mærket dog fået vendt om på det. Kvaliteten er langt bedre, og med den nye XF Sportbrake prøver de at nå ud til et yngre publikum. Da jeg anser mig selv for at være i netop den gruppe, var der ingen tvivl om, at jeg skulle have nøglerne til den blanksorte Jaguar. Med fingeren på startknappen vågner bilen, hvilket er en oplevelse, du aldrig bliver træt af. Gearvælgeren rejser sig fra midterkonsollen, mens luftdyserne drejer rundt. Det er altså et partytrick, der vil noget. Jeg klemmer lidt på speederen og lader dieselmotoren trække mig afsted ud på motorvejen. I byen føles undervognen lige til den hårde side på trods af, at testbilen står på et sæt bløde vinterdæk. Ved motorvejshastigheder begynder bilen dog at bløde op, og her er der intet at klage over.

Den 8-trins automatgearkasse er en perle, og den glider mellem udvekslingerne med en overlegenhed, som sjældent er set. Motoren er også en lækkerbidsken af de helt store. 600 Nm står klar fra 2.000 o/min, hvilket gør, at du aldrig nogensinde mangler kræfter. Designet af kabinen føles i store træk ungdommeligt og smart. Børstet aluminium, læder og blankpoleret træ pryder stort set hele kabinen, og det hele føles lækkert at røre ved. Eneste minus er faktisk instrumenterne, som ser noget gammeldags ud, og skærmen i midten, som bør afmonteres og kastes i bunken af elektronikskrot på genbrugsstationen. Grafikken er for dårlig for en bil i denne klasse, og navigationssystemet er for langsomt til at reagere, når du trykker på skærmen. Det lyder måske som en mindre ting, men det bliver meget irriterende i længden.

Jeg cruiser hele vejen fra København og til Nordjylland. Jeg har indtaget ydersporet det meste af vejen, og folk flytter sig med det samme, når de ser den olme front i bakspejlet.

På den jyske side af Danmark står det klart, at Jaguar XF Sportbrake tiltrækker en hel del opmærksomhed. Ikke nok med, at det er en Jaguar, det er også en stationcar, og det er langtfra alle, som helt forstår den. Men det giver jo helt god mening: Du har plads til 540 liters bagage, hvilket dækker de flestes behov. I ugens løb mødte jeg en del yngre familiefædre, som savlende måtte erkende, at dette er deres nye drømmebil, for den kan jo alt. Og jeg kan kun give dem ret. Den trækker som et godstog, og du føler, at du sidder i en Jaguar men ikke på den gamle måde, hvor du pludselig fik lyst til at ryge pibe og gå i tweedjakke. XF Sportbrake markerer en ny generation for mærket, hvor de unge også føler sig fristet. Jeg gør i hvert fald.

 

 

Jaguar XF 3,0d S Luxury Sportbrake aut.

Pris 1.079.800 kr.

Motor V6, 2.992 cm3, 24V, biturbodiesel
Ydelse 275 hk ved 4.000 o/min / 600 Nm ved 2.000 o/min

Topfart 250 km/t 0-100 km/t 6,6 sek. | EU-miks 16,1 km/l

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.