© bilmagasinet.dk

Jaguar XF 3,0D S Luxury aut.

Hidtil kraftigste dieselmotor leverer 600 Nm og går alligevel 14,7 km/l i snit

8. juli 2009 af Steen Bachmann

Af Steen Bachmann
Foto: Gary Hawkins

Den nye 3-liters V6 biturbodiesel er udviklet af Peugeot/Citroën i samarbejde med Ford (der ejer Jaguar), og er en videreudvikling af den hidtige 2,7-liters V6 TDI-motor. Det siger sig selv, at et moment på 600 Nm ved 2.000 o/min opleves som overordentligt kraftigt selv i en bil med en køreklar vægt på den tunge side af 1,9 ton, men endnu mere imponerende er forbrugstallet, der er faldet med 12 pct. i forhold til den 2,7-liters diesel, den erstatter. CO2-udslippet er tilsvarende faldet med 10 pct.

Vi har haft lejlighed til at køre Jaguar XF i Sussex i det sydlige England på smalle landeveje, der bugter sig gennem store, bløde bakker, og snævre småveje gennem landsbyer og skov. Det er vejforhold, der passer den sportsligt affjedrede XF glimrende, og mens den 6-trins automatiske gearkasse skifter hurtigt og blidt i standardindstillingen, sker der en mærkbar stramning af fjedre, en skarpere speederrespons og hurtige gearskift med Sportknappen aktiveret.

Den 3-liters V6’er har to identiske parallele turboladere. Ny såkaldt Honeywell Turbo Technology (HTT) har mindre turboladere med optimeret intern aerodynamik. Det giver bedre effektivitet ved lave omdrejninger, mens det er muligt at hæve turbinehjulenes maksimale hastighed fra 230.000 til 250.000 o/min.

Accelerationen er hård, lineær og kontant. Træd speederen i bund, og 3,0D S leverer hurtigere mellemaccelerationer fra 80-120 km/t end den ellers uovervindelige BMW 535d, som i parentes bemærket har været det uofficielle pejlemærke for de fransk/britiske motorspecialister bag motoren.

XF 3,0D med 240 hk/500 Nm koster 895.000 kr. i billigste udstyrsniveau med aut. gear, 8 vejs-læderstole med memory og stort musikanlæg. Testbilen med S-udgaven af samme motor med 275 hk/600 Nm koster betragtelige 100.000 kr. mere i Danmark, hvilket er lidt svært at forsvare.

Så vil vi hellere pege på priserne for privatleasing af S-varianten: Med 50.000 kr. i engangsydelse lyder den månedlige ydelse på 11.095 kr. over tre år/60.000 km. Det er en pris, der betyder, at det købestærke BMW-publikum bliver nødt til i hvert fald at tage en tur i en XF med den nye motor, inden de tager en 530d eller 535d.

Den 2,7-liters forgænger bliver brugt i bl.a. Jaguar XJ og Land Rover Discovery 3, hvorfor den nye 3-liters forventes også at dukke op her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.