Jaguar XE F/L 2019 s R-Dynamic Caldera Red billed i bakspejl
© Jaguar

Første test: Jaguar XE kigger i bakspejlet

Revideret Jaguar XE får mere raffinerede motorer og digitalt bakspejl

17. april 2019 af Mikkel Thomsager
Jaguar XE F/L 2019 S R-Dynamic Caldera Red front

Bil Magasinet var inviteret til præsentationen af den reviderede Jaguar XE af Jaguar

© Jaguar

Hvor?

Den reviderede Jaguar XE blev præsenteret på vejene i Alperne bag havnebyen Nice i Frankrig. En del af ruten er den, der også benyttes til Rallye Monte Carlo hvert år i januar.

Hvad er nyt?

XE er en 4-dørs sedan, som er Jaguar konkurrent til BMW 3-serie og  Audi A4. Jaguar XE blev lanceret i 2015, og får nu sit første rigtige facelift. Teknik og motorer er grundlæggende de samme, men kabinen har fået en større overhaling. Udvendigt har XE fået nye lygter for og bag.

Midterkonsollen er revideret med to lcd-skærme, men instrumenterne fås med lcd-skærme i to størrelser. Hertil kommer muligheden for en tredje lcd-skærm i bakspejlet. 

Kameraet sidder i hajfinne-antennen på taget og giver et bredere billede af, hvad der foregår bag bilen end med det almindelige bakspejl – som man dog kan vælge at bruge ved at slukke for skærmen. 

Jaguar XE F/L 2019 S R-Dynamic Caldera Red
© Jaguar

Hvordan kører den?

XE har altid været en dynamisk ven af Bil Magasinet, men trukket af et par grovkornede motorer. Det gælder både benzin og diesel, som begge er blevet mere raffinerede og betydeligt mindre støjende i kabinen, hvor også vindstøjen er reduceret.

Undervognen er særdeles velafstemt. Den leverer både god komfort og fine svingegenskaber, selv om de nye modeller virker mindre aggressive.

Kabinen hører til blandt de mindste i klassen, men med revisionen af frontpanelet er der blevet plads til flere og større aflæggerum. Førerpladsen har stadig cockpit-præg med lav siddeposition, som giver et sporty indtryk.

Jaguar XE F/L 2019 S R-Dynamic Caldera Red bagfra
© Jaguar

Hvem er konkurrenterne?

De direkte konkurrenter er BMW 3-serie, Mercedes C-klasse, Audi A4 og Alfa Romeo Giulia. I stil, type og størrelse minder den mest Alfa Romeo Giulia, og da den reviderede XE i første omgang kun kommer til Danmark med kraftige benzin-motorer, bliver den en alternativ niche-model til de tre tyskere i stil med Alfa Romeo Giulia, som derfor ligner den nærmeste konkurrent.

Hvornår kommer den til Danmark?

Den reviderede XE er i Danmark lige før eller lige efter sommerferien. Priserne er endnu ukendte, men basisprisen stiger formentlig i forhold til de kendte versioner, der i dag starter ved 416.000 kr. for en 200-hestes benziner. 

Den nye XE kommer med mere standardudstyr. Basismotoren bliver formentlig en 250-hestes benziner, mens dieselvarianten formentlig udgår i Danmark. 8-trins automatgear bliver fortsat standard i alle versioner. 

Jaguar XE S F/L 2019 kabine

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.