Biltest af Jaguar X-type 2,0 DeLuxe
Biltest af Jaguar X-type 2,0 DeLuxe© bilmagasinet.dk

Jaguar X-type 2,0 DeLuxe

JAGUAR LEGER MED ILDEN

25. april 2002 af Bilmagasinet

Af: Thomas Hjortshøj


Jaguar lancerer deres nye X-type basismodel med 2,1 liters V6-motor og forhjulstræk.

KNAP HAR VI VÆNNET OS til tanken om en lille firehjulstrukket Jaguar, før de nu stiller med deres første forhjulstrukne bil. Kan det gå an? Passer en forhjulstrækker ind i Jaguar-ånden?

Svaret er et overbevisende ja, hvis du vel og mærke først har vænnet dig til X-type i det hele taget. Men X-type besidder den rette Jaguar-ånd. Det hele kommer bare i mindre portioner. Foreløbig fås den forhjulstrukne X-type kun i forbindelse med en ny 2,1-liters V6-motor med 156 hk, der er en aflægger af den 2,5-liters V6, men en kortere slaglængde reducerer volumen til 2.099 cm3. Det er en usædvanlig kultiveret og letløbende sag, der spinder op i høje omdrejninger med en veltilfreds og afdæmpet snerren. Men omvendt er det også nødvendigt at køre den ud i gearene og op til de 6.000 omdrejninger, hvis du skal ned i nærheden af de 9,4 sek., der er angivet for sprinten fra 0-100 km/t. Heldigvis er X-type udstyret med en fem-trins manuel Getrag-gearkasse, der har præcise og letgående gearskift.

Men det store spørgsmål handler ikke om motor og gearkasse, men om at det er den første Jaguar, der trækker på forhjulene som en dødelig familiebil. Jeg havde nu ikke den store frygt, for med X-type var det også første gang, at Jaguar lavede en firehjulstrukket bil, og den opgave klarede de til topkarakter. Den største forskel i køreoplevelsen i forhold til den firehjulstrukne er, at den forhjulstrukne X-type virker en tand mere adræt og styrevillig, og den ligger ikke så tungt på vejen.
Årsagen er sikkert de 105 kg, som X-type har tabt sig ved at droppe firehjulstrækket. Den styrer neutralt ind i svinget og går over til moderat understyring, når du holder på.

Styretøjet er dejlig præcist med god vægtning af servokraften og giver god feedback fra forhjulene. En fornem affjedringskomfort hører med til billedet af den komplette Jaguar, og X-type klarer også den opgave med overbevisning.
De loyale Jaguarkunder kan ånde lettet op, for X-type er en rigtig Jaguar, så hvis ikke de vidste, at den var forhjulstrukket, ville de sandsynligvis aldrig opdage det. Men Jaguar har ikke tænkt sig at stoppe her, for ude i horisonten venter en dieselversion.

Jaguar X-type 2.0 DeLuxe

Tekniske data: Motor: V6, 2.099
cm3, 24V. Ydelse: 156 hk ved 6.800 o/min, 196 Nm ved 4.100 o/min. 0-100 km/t: 9,4 sek. Topfart: 210 km/t. EU-mix: 10,9 km/l Årlig afgift: 5.000 kr.
Totaløkonomi:
Afskrivningen kommer sandsynligvis til at ligge over gennemsnittet, idet X-type er væsentlig dyrere end konkurrenterne. Regn derfor med cirka 39 procent eller cirka 220.000 kroner.
Reservedelsindeks: 280 (Inkl. Rustfrit udstødningssystem, der har lang levetid)
Service ekskl. materialer:
Ikke oplyst

Pris: 570.000 kr.

Vi synes...Alle Jaguar-dyderne er i behold, men prisen er alt for høj i forhold til konkurrenterne

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...