Jaguar står foran afgørende Canon-moment

Fremtidens elbiler skal ligne nutidens biler – ellers vil vi ikke købe dem. Men hvordan giver man dem så personlighed? Det har Jaguar et interessant bud på med I-Pace

25. september 2018 af Mikkel Thomsager


Du kender sikkert historien om Kodak. Det var producenten af celluloid-film, der sad så tungt på markedet, at firmaet ikke fandt anledning til at hoppe på den nye digitale teknologi. 

Da revolutionen indtraf, var det for sent, og Kodak gik konkurs.

Kodak lod teknikken bestemme

Faktisk var Kodak tidligt ud med et digitalt kamera, men de skrottede projektet, fordi det jo truede deres kerneforretning. Men i øvrigt så de første digitalkameraer fjollede ud. De forholdt sig til den nye teknik, og dermed mindre til, hvad kunderne ønskede.

Jeg har altid undret mig over, at et moderne digitalt spejlrefleks-kamera ligner de gamle analoge kameraer. Deres form var dikteret af den funktion, der lå i, at de skulle rumme en film, der kunne køre frem og tilbage i kamerahuset. 

Det er digitale kameraer ikke dikteret af, og de første professionelle digitalkameraer fra blandt andet Kodak så vitterligt helt anderledes ud. Men der gik ikke længe, før professionelle digitalkameraer havde næsten samme form som de gammeldags. 

Fordi det var det, kunderne ville have.

Kameraet til venstre er en digitalt Canon D7 fra 2008. Kameraet til højre er et analogt Canon EOS100 fra 1991. Designet er slående ens selv om der er 17 år og to helt forskellige teknologier mellem dem. Men Canon D7 er et af de mest populære, semiprofessionelle digitale kameraer

Ny og anderledes på den gode måde

Jeg tror man kan overføre dette tankesæt til bilerne. 

Bilproducenterne har indledningsvis famlet i design af elbiler, som enten har været ikke- eksisterende som hos VW og Mercedes, hvor elbilerne blot var de kendte modeller som VW Golf og Mercedes B-klasse med elmotor – eller de helt outrerede i designet som BMW i3 og til en vis grad Renault Zoe, selv om sidstnævnte efter min mening ikke har fået den succes, den er berettiget til. 

Jeg tror, det kunderne vil have, er en bil, som vi kender den, der ser anderledes ud på den gode måde. Præcis som Jaguar nu gør med I-Pace og Audi med e-tron.

Det er biler, der ligner dem, vi kender. Det benytter mærkernes kendte designsprog med små, men synlige forskelle på grund af den specielle drivline, der fylder langt mindre end drivlinen i en almindelig bil.

Man kunne også medregne Hyundai Ioniq, men den findes jo både som el som hybrid og som opladningshybrid, og dermed er Hyundai også i gang med at sætte sig mellem flere stole - tror jeg.

Kodak var først men endte sidst

Celluloid film-producenten Kodak var faktisk tidligt ud med digital teknologi. Firmaet udviklede digital fototeknologi allerede fra 1975, og Kodak havde et brugskamera, der minder om dem, vi bruger i dag, klar i 1989.

Det gav faktisk Kodak patent på teknologien. Mens firmaet afstod fra selv at udnytte patentet, så tjente de mange penge på det helt frem til 2007, hvor det udløb.

Først i 1991 var Kodak klar med deres egen digitale fototeknologi, og da med udgangspunkt i kameraer fra Canon og Nikon, som overtog udviklingen.

Kodak gik konkurs i januar 2012.

Kodak første digitale kamera, kaldet Ecam eller D5000 fra 1989

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...