Biltest af Jaguar S-Type 2,5 V6 aut.
Biltest af Jaguar S-Type 2,5 V6 aut. © bilmagasinet.dk

Jaguar S-Type 2,5 V6 aut.

ARISTOKRATISK TAMKAT

20. juni 2002 af Bilmagasinet

Af: Karsten M. Lemche


Med faceliftet har S-typen fået et nyt interiør. Samtidig kommer en billig-variant med 2,5-liters motor

Kør i en mørkegrøn bil med en kat på køleren, og du er garanteret opmærksomhed fra såvel han- som hunkøn. Der er et eller andet over en Jaguar, som fænger både høj og lav. Jaguar har været synonym med sportslige biler især efter deres succes i Le Mans med C- og D-typen, som de vandt med fem gange mellem 1951 og 1957. Dengang var Jaguar dominerende indenfor motorsport, hvilket man ikke just kan sige om Jaguars nuværende indsats i Formel 1.

I modsætning til de ringe resultater på racerbanerne, så er Jaguars gadebiler stadig ædle vindere. Et eksempel er S-typen, der efter faceliftet i år leveres i en billigudgave med en 2,5-liters V6-motor. Selvom motoren yder 200 hk, er den 1.475 kg tunge bil ikke nogen sprinter, især ikke når den lille V6-motor sender kræfterne til baghjulene gennem en automatgearkasse. Det føles nærmere som en fem-øres kineser end som et kanonslag, når speederen rammer det tykke gulvtæppe. Men ærlig talt, så er accelerationen ikke noget irritationsmoment, for kørestilen er mere aristokratisk end attakerende. Du kan godt vinde en lyskrydsduel, men hvorfor stille op? En rigtig gentleman kører ikke race til hverdag på offentlig vej, han kører kun på racerbaner i weekenden.

Selvom jeg selv er vild med hurtige biler, kunne jeg godt nøjes med den mindste S-Type med automatgear. For den har rigeligt med kræfter til at komme frem, og selvom den ikke er en vildkat på motorvejen, så tilpasser man blot kørestilen og slapper af i stedet for at race derudaf. Der burde være et tilskud fra det offentlige for at køre i S-Type, for alternativet er afstressningsterapi. Fra dine balder kommer i kontakt med de ultrabløde lædersæder, til de forlader dem igen, bliver du opladet med energi.

Komforten er eksorbitant, men det er ikke ensbetydende med morfar-agtige køreegenskaber. Faktisk har S-Typen en aldeles velafstemt undervogn med triangler i alle fire hjørner af bilen. Dermed har Jaguar-ingeniørerne frit kunne opsætte undervognen ligesom på en racerbil. Og de har gjort deres hjemmearbejde til et 13-tal med pil opad. Bag rattet er der komfort på de lange motor-og landevejsstræk-samt god indstyring og balance på de små, snoede landeveje. Den undervognsopsætning er der mange (inklusiv en del tyske) bilfirmaer, der kunne lære en del af.

En af de største forandringer ved faceliftet er et nyt instrumentbord. Hvor S-Typen tidligere lugtede lidt af Mondeo, er den faceliftede S-Type fri for synlige Ford-dele, og det klæder en bil i denne prisklasse. Alligevel er det ikke helt lykkedes Jaguar at skabe en ultra-eksklusiv kabine. Den designmæssige akilleshæl i kabinen er ubetinget midterkonsollen, der er et sort plastik-orgie med grønne displayskærme. Selvom plastikkvaliteten er af en bedre skuffe end i de gængse firma-biler, så skræmmer plastikmassen i hvert fald mine øjne. Det ville have løftet kabinen lidt, hvis Jaguar havde brugt lidt mere læder i kabinen for at adskille sig fra tyske konkurrenter som BMW og Audi. Trods det lille kattehovede på rattet virker S-Typen ikke mere eksklusiv end en 5-serie eller en A6. Kald mig bare pernittengryn–men ville du ikke også være det, hvis du skulle investere 700.000 kr. i en ny bil?

Udvendigt er der dog ingen tvivl om, hvem der tiltrækker mest opmærksomhed. Måske skyldes det, at S-typen ikke er så udbredt i Danmark. Folk på gaden har ikke glemt Jaguars vel-magtsdage med sejre på racerbanerne og de klassiske biler som E-typen og Mk. II, hvis linjer tydeligt ses på S-Typen. Legenden lever videre - ikke på racerbanerne, men på gaden. Bare ærgerligt, at luksus skal koste så meget i Danmark. Lad os håbe, at registreringsafgiften bliver EU-harmoniseret på et tidspunkt, så kan vi almindelige dødelige måske også få råd til at blive katteejere.

Tekniske data: Motor: V6, 2.495 cm3, 24v. Ydelse: 200 hk v. 6.800 o/min. 245 Nm v. 4.000 o/min. 0-100 km/t: 8,6 sek. Topfart: 228 km/t. EU-Mix: 10,5 km/l. Årlig ejerafgift: 5.000 kr.
Totaløkonomi: Forvent ca. 280.000 kr. (36 pct.) efter 50.000 km og tre år.
Reservedelsindeks: 250 (Skyldes rustfri udstødning til 8.926 kr.).
Service ekskl. materialer:
16.000 km: 968,75 kr.
32.000 km: 968,75 kr.
48.000 km: 1041,25 kr.

Pris: 775.000 kr.

Vi synes...Der er ikke meget race over S-Typen med 2,5-liters motor, men den er en perfekt cruiser.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...