© bilmagasinet.dk

Jaguar med 1,6-liters motor - og 500 hk

Jaguars vilde og grønne superbil C-X75 får en 1600 ccm motor - med vanvittige 500 hk og både kompressor og turbo.

27. juli 2012 af Andreas Hedegaard

Vi ved allerede, at den C-X75 prototypen har smukke linjer, der leder tankerne hen på Jaguars ikoniske supersportsvogn, XJ220. Vi ved også, at C-X75 til at starte med lød som en utopi, for prototypen var udstyret med to jetturbiner, der skulle drive elmotorer på for- og bagakslen. Men nu har det engelske bilblad Autocar afsløret hvordan, C-X75 får sin power i produktionsudgaven.

Jaguar vil hente utrolige 500 hk ud af en 1,6-liters rækkefire ved hjælp af både kompressor og turbolader. Og det skulle give superbilspræstationer. 0-100 km/t på under tre sekunder, en tophastighed over 320 km/t, men også et CO2-udslip på under 99 g pr. kilometer.

Men det kan kun opnås, fordi C-X75 er en hybrid. Et 200 kilos batteri på 600 volt giver en rækkevidde på 60 km alene på el og samtidig mulighed for at nå 0-100 km/t på seks sekunder alene på el.

En elmotor trækker konstant på forakslen. På bagakslen trækker både en elmotor, og så kan benzinmotoren enten virke som en generator, der lader på batteriet, eller hvis det skal gå stærkt, kan kræfterne i stedet sendes til baghjulene igennem en 7-trins manuel gearkasse med automatiserede skift.

Jaguar-ingeniørerne mener selv, at de har sparet op mod 100 kg i forhold til, hvis de havde valgt en dobbeltkoblingsgearkasse. Og netop vægten har været vigtig i designet, så Jaguar har for første gang brugt store mængder kulfiber, og der er hentet eksperthjælp til kulfiber-chassiset fra Williams F1-team. Motor og batteripakke er placeret kun 85 mm fra hinanden og stort set midt i bilen til gavn for skarpe køreegenskaber.
 
Oprindeligt blev der spekuleret i, at den den lille benzinmotor var valgt, fordi reglementet i Formel 1 snart springer til 1.600 kubiksmotorer også. Men motoren i C-X75 er altså egenudviklet, og effekten af både kompressor og turbolader er, at der så er flere kræfter tilråde i en større del af arbejdsområdet. Samtidig bruger motoren både direkte og indirekte indsprøjtning, til gavn for for enten økonomi eller power, alt efterchaufførens humør.

Jaguar forventer at producere omkring 200 eksemplarer, og prisen bliver mellem 6,5 og 8,3 millioner kr. Uden afgift selvfølgelig.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.