test af Jaguar I-pace elbil

Det her er I-Pace virkelig god til: Snoede og ­kuperede småveje angribes i ­forbløffende ­veloplagt stil.

© Søren Juul

Jaguars rumskib er glad for sving - men kan den konkurrere med Tesla?

I-Pace har fået hurtigere lademuligheder og et lille facelift, men den føles, som den hele tiden har gjort: Som en stor, styreglad Jaguar

22. maj 2021 af Steen Bachmann

Jaguar I-Pace elsker sving

Jaguar’s store elbil kom på gaden i sommeren 2018 og ligner stadig et rumskib på øde biveje i Vestsjælland, hvor den suser gennem landskabet med en overbevisende sult på svingkombinationer og kuperede småveje. Den styrer suverænt i betragtning af vægten og opfører sig med en naturstridig elegance i forhold til sin kampvægt på mere end 2,2 ton.

På motorvejen er den upåvirket af hårde vindstød, og hvor den tilsvarende Tesla kan føles temperamentsforladt, er Jaguar’en en dynamisk fest. Her er heldigvis ingen åndssvage falske motorlyde, og tak for det.  

Jaguar I-pace elbil interiør

I-Pace har fortsat tre skærme, men nu med en ny og hurtigere processor. Det fungerer godt.

© Steen Bachmann

Halser efter Model 3 på ladetid

I-Pace har fået et diskret teknisk facelift, der kompenserer lidt for den langsomme ladning i hjemmelader. Her er nu en 11 kW-lader ombord, så det går hurtigere, hvis du skal bruge bilen flere gange i døgnet. 

Jeg har ladet flere forskellige I-Pace-testbiler flere gange i min Clever hjemmelader med den hidtidige ladekapacitet, og tiden har aldrig udgjort et problem.

Den maksimale ladekapacitet i lynlader er på 100 kW, hvilket var fint i 2018, hvis ikke det var for Tesla, som i blandt andet deres Model 3 tilbyder op til 250 kW. Den direkte konkurrent i luksusklassen, Tesla Model S, har dog også kun 100 kW.

Det nye digitale bakspejl fra Land Rover er sivet til Jaguar som en velkommen nyhed. I hajfinnen på ryggen af bilen er her et HD-kamera med en vand- og smudsafvisende coating. Det viser et billede på bakspejlet, som er en skærm i stedet for et spejl.

Hvis der er tre personer på bagsædet, eller hvis bagagerummet er fyldt helt op, har man stadig uhindret frit udsyn bagtil, hvilket er genialt; man kan også slå den digitale effekt fra, så det bare er et almindeligt spejl. Prisen er rørende 6.400 kr., og generelt er ekstraudstyr billigt til I-Pace.

Jaguar I-pace elbil intstrumenter

Typografien i de digitale instrumenter savner æstetisk elegance.

© Steen Bachmann

Hvad er dommen over Jaguar I-Pace?

Drivlinen i I-Pace er stærk, og rækkevidden på 425 km i WLTP-normen er acceptabel uden at være i nærheden af Tesla Model S med 623 km. 

Med tunge træsko er rækkevidden meget mindre – det gælder for alle elbiler – men ved en march­hastighed på 110-130 km/t holder batteriet, hvad det lover.

Der fås en billigere variant med 320 hk, 0-100 km/t på 6,4 sek. og en uændret rækkevidde til 679.900 kr., og den ville jeg overveje. Hovedkonkurrenten til testbilen er den faceliftede Model S Long Range til 823.412 kr.

Vi synes

I-Pace er stadig stærk som en bjørn og styre- og køreglad, men er prisen blevet et problem?

Denne test er fra Bil Magasinet, men der er meget mere at komme efter i bladet. Prøv at få 3 numre i postkassen for bare 99 kr. 

Jaguar I-Pace EV400 SE

  • Pris: 759.900 kr. (844.200 kr. for testbilen)
  • Årlig afgift: 660 kr.
  • Ydelse: 400 hk og 696 Nm
  • Topfart: 200 km/t
  • 0-100 km/t: 4,8 sek.
  • Rækkevidde på el (WLTP): 425 km
  • Mål: 468/190/156 cm L/B/H
  • Vægt: 2.208 kg
  • Last: 462 kg
  • Påhæng: 0 kg
  • Bagagerum: 656-1.453 liter

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...