Elektriske Jaguar I-Pace blandt de fem finalister til Årets Bil 2019

"Jaguar I-Pace er en den første elbil, der flytter begrebet fra at være et kompromisfyldt, miljørigtig transportmiddel til at være en lækker, dynamisk luksusbil. Derfor er den med i finale til kåringen af Årets Bil i Danmark 2019"

30. august 2018 af Steen Bachmann

Jaguar I-Pace finalist til Årets Bil 2019

De fem finalister til Årets Bil 2019 er fundet. Ud af de fem finalister, er to af dem 100 pct. eldrevne biler. Jaguar I-Pace er en af dem og det var stort set hele Bil Magasinets redaktion enige om.  

"Jaguar I-Pace er en den første elbil, der flytter begrebet fra at være et kompromisfyldt, miljørigtig transportmiddel til at være en lækker, dynamisk luksusbil. Derfor er den med i finale til kåringen af Årets Bil i Danmark 2019" siger Bil Magasinets chefredaktør, Mikkel Thomsager.

Der kommer kun 15 I-Pace til danmark

Der kommer 1.500 eksemplarer af Jaguar’s første elbil til Skandinavien sidst i august, og fordelingen mellem Norge, Sverige og Danmark fortæller alt om elbilernes udbredelse i 2018: Der kommer 15 biler til Danmark, 60 til Sverige og... 1.425 til Norge. Nordmændene slipper for moms og registreringsafgift, så den billigste I-Pace koster 510.000 kr. - den samme bil koster lige over 740.000 kr. i Danmark, hvilket forklarer hvorfor Nordmændene aftager så mange bil. 

I Danmark skyldes den manglende udbredelse skiftende regeringers retarderede afgiftspolitik, hvor ingen aner, hvad biler koster næste år, og køberne derfor holder sig til det, de kender.

Få luftaffjedring til 16.400 kr. ekstra

Og nu til Jaguar’s nyhed. I-Pace er en nyudviklet 5-dørs hatchback med fem sæder, en elmotor ved hver aksel og et litiumbatteri i bunden. Vi skriver ’hatchback’ på grund af karrosseriets form, men bilen er højere end en almindelig hatchback, men ikke høj nok til at være en SUV. Til gengæld er den født med firehjulstræk og kan hæves til en frihøjde som en SUV, hvis du tilkøber luftaffjedring (16.400 kr.), så det er en blanding af alt muligt.

Jaguar I-Pace vejer over 2.200 kg

I-Pace har dét, briterne kalder “stance”, altså et markant udtryk af en bil, der står tungt på vejen. Og tung er den. Den køreklare vægt er 2.208 kg på grund af batteriet. Det er placeret i bunden mellem akslerne, hvilket trods alt giver den fordel, at tyngdepunktet er lavt – hele 12 cm lavere end i SUV’en F-Pace, hvorfra affjedringen stammer. Det har mærkbar betydning, når man vil køre sportsligt.

Med 25-40 meter mellem keglerne på en lukket asfaltbane sejler den store bil lettere ubehageligt fra side til side i køreprogram Comfort, der så absolut kun skal bruges til at køre ligeud. Det minder om at tvinge en Tesla Model S til at svinge, men det er også den eneste gang, vi nævner Tesla: Model S er en luksusbil, hvor I-Pace er en klasse mindre og billigere.

Derfor er det med nogen ængstelse, at jeg klikker på knappen med Sport. Man kan selv indstille styretøjets og speederens tyngde og respons, affjedringen og motorernes reaktionstid på input, men jeg tager standardindstillingen og lægger fra land. 

Jaguar I-pace forfra

0-100 km/t på 4,8 sek

De to elmotorer yder maksimalt 400 hk og 696 Nm, og det er noget, der får bilen fremad. 0-100-tiden på 4,8 sek. kan din mor finde ud af opnå, for det er bare at plante foden hårdt på speederen, så sørger bilen selv for at fordele kræfterne (der er ingen gearkasse). 

Efter hundrede meter kører vi gennem elgtesten – det er den, hvor man leger, at der træder et stort dyr (en elg) ud foran bilen, hvorfor du må undvige og komme tilbage i din vognbane. Det klarer den store Jaguar med 80 km/t så let som ingenting, så jeg prøver igen med 100 og så 120 km/t. Store bremser, lavt tyngdepunkt og det stive chassis betyder, at bilen flyver gennem manøvren under fuld opbremsning uden problemer. Først ved 125 km/t vælter jeg en kegle, så det er godkendt. 


I-Pace har en vægtfordeling på 50:50

På den rigtige keglebane stilles der større krav til balance. Det er let nok at lave en hurtig elbil – det er bare at lukke mere strøm fra batteriet ud i motorerne – men det er en anden sag at få den til at styre og dreje. Her overrasker I-Pace. 

Med en vægtfordeling på 50:50 pct. for/bag og et firehjulstræk, der selv fordeler kræfterne, går bilen let fra sving til sving og skifter kurs uden at anstrenge sig. I "Sport" føles styretøjet tungere, og man skal køre hurtigt for at fremprovokere udskridninger. Når bilen mister greb, sker det fuldstændig lineært over alle fire hjul samtidig, hvilket betyder en følelse af en letkørt bil.

Få V8 lyd ud gennem højttalerne

Men er den også sjov? Ja, det er den faktisk. I "Sport" kan man slå en afdæmpet V8-rumlen til, som kommer fra højttalerne i det iøvrigt fremragende lydanlæg. I kabinen lyder det som sportsvognen F-Pace med V8-motor, og udenpå laver bilen ikke en lyd bortset fra lidt symbolsk hvinen fra dækkene. Grin bare, men hvis vi skal køre elbil i fremtiden, er det rart at prøve, at det ikke behøver være dødsygt. 

Jaguar I-pace interiør

Jaguar I-Pace starter fra 740.880 kr.

I-Pace fås i tre udstyrsniveauer som de øvrige Jaguar-modeller, 11 farver og med pakker med sort og kulfiber som temaer. Sikkerheden må formodes at være særdeles god på grund af den stive opbygning og batteriet i bunden, og nødbremse med genkendelse af fodgængere, cyklister og større dyr er standard sammen med udvendig fodgængerairbag placeret under forruden, der blæses op og modtager en fodgænger, der har været så uheldig at overhøre den næsten lydløse Jaguar.

De tre udstyrsvarianter til I-Pace

Jaguar I-Pace S

  • 18" fælge 
  • LED-lys
  • 12,7" touchskærm
  • 8-vejs indstillige forsæder

Jaguar I-Pace SE

  • 20" fælge
  • lygtevask
  • Sportssæder i læder
  • Elektrisk bagklap
  • 10-vejs indstillige forsæder

Jaguar I-Pace HSE

  • 20" fælge 
  • Matrix LED-lys
  • Sportsæder i læder
  • 18-vejs indstillige forsæder
  • Meridian surround sound-anlæg


Prismæssigt starter I-Pace på niveau med en veludstyret F-Pace, hvilket vil sige 740.880 kr. Beskatningsværdien er 605.999 kr., og vil du lease, fås både privat-, erhvervs- og delleasing. Privatleasing fås fra 8.795 kr./mdr. med 59.995 kr. i udbetaling.

De Bil Magasinet-læsere, der ikke ejer eller har prøvet en Tesla, er som regel utroligt optagede af elbilers rækkevidde. I-Pace har et 90 kWh batteri med en rækkevidde på 480 km efter den nye WLTP-norm, der burde være mere realistisk end den tidligere. Hvorvidt det holder i virkeligheden, har vi ingen anelse om, men vi glæder os til at efterprøve det i en test på dansk jord.

Jaguar I-Pace priser:

Jaguar I-Pace S: 740.880 kr. 

Jaguar I-Pace SE: 821.880 kr.

Jaguar I-Pace HSE: 883.880 kr.

Jaguar I-Pace

Opladningstid på optil 16 timer

Opladning af batteriet fra 0-80 pct. tager cirka 40 minutter med en 100 kW hurtiglader, som ikke er i Danmark endnu, så regn med 16 timer i en vægmonteret ladeboks på privaten (der følger med bilen inklusive montering) eller det halve i en hurtiglader på 7,4 kW, som er undervejs i samarbejde med Clever.

I praksis sætter du kablet i, når du kommer hjem, og tager det ud, inden du kører (og nej, I-Pace kan ikke køre til Gardasøen med 200 km/t uden at lade undervejs – vil du køre langt i ét hug, har Jaguar andre modeller).

For 599 kr. om måneden kan du bruge al det strøm, du vil, i et af Clevers 1.500 ladepunkter i Nordeuropa.

Jagaur I-Pace garanti

Fra Norsk Bilbransje ved vi, at drifts- og serviceomkostninger på en elbil er cirka 40 pct. af en dieselbil med tilsvarende ydelse. Her er tre års garanti/100.000 km inklusive service, og otte år/160.000 km på batteriet med garanti for minium 70 pct. ydeevne.

Er det en fed bil, de har lavet? Første indtryk er absolut ja. Med det helt flade gulv og den lange akselafstand er her fornem plads i kabinen og i bagagerummet, og med momentet på 696 Nm er her godt skub i kareten. Der er solgt 15 – måske du skal være køber nr. 16?

Specifikationer: Jaguar I-Pace HSE

Pris: 883.880 kr.  

Motor: 2 x elmotorer

Ydelse: 400 hk, 696 Nm  

Topfart: 200 km/t

0-100 km/t: 4,8 sek.  

Rækkevidde WLTP: 480 km  

Årlig afgift: 640 kr.

Mål (L/B/H): 468/190/156 cm  

Vægt/last/påhæng: 2.208/462/750 kg

Bagagerum: 683-1.453 liter  

Dæk: 255/60R18

Bil Magasinet synes

I-Pace er en stor, tung og rummelig cruiser, der overrasker ved også at kunne styre og dreje. Den føles lidt som en overvægtig, men også lydløs og hurtig udgave af F-Pace.

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.