Jaguar’s gamle fabrik

Kom med indenfor i verdens største samling af Jaguar og Land Rover

I et par britiske lagerhaller bliver de gamle klenodier fra Jaguar og Land Rover vedligeholdt og restaureret. Kom med, når Bil Magasinets chefredaktør tager dig med indenfor.

28. juni 2020 af Mikkel Thomsager
Jaguar’s gamle fabrik

Velkommen til Jaguar/Land Rover Heritage

Jaguar og Land Rover er fuld gang med at revitalisere sig selv med en stribe nye modeller. Men hvis du stadig synes, at den gamle E-Type er den eneste rigtige Jaguar, og at en Land Rover stadig skal være tegnet med en lineal, kan du nu få dem som nye biler. 

Denne artikel er hentet fra Bil Magasinets trykte magasin. Få historier som denne før alle andre ved at aktivere dit abonnement i dag. Du kan gøre det lige her, og det tager kun 2 minutter...

Ja, du kan sågar får dem opgraderet med moderne teknik. Alt sammen sker med koncernens velsignelse, for det foregår på en nybygget Jaguar Land Rover Classic-fabrik, der udelukkende renoverer gamle biler og i nogle tilfælde endda bygger gamle biler helt ud af ingenting. 

Jaguar’s gamle fabrik

De vil gøre klenodierne til slagsaktiver

Det lyder som en gang filantropisk kulturhistorie, introduceret af et godt hjerte til fordums ikoniske biler, men det er faktisk en god forretning på mere end én måde, forsikrer fabrikken bag mærkerne Jaguar og Land Rover. De satser pt. massivt på at gøre koncernens klenodier til salgsaktiver.

Jaguar’s gamle fabrik

Alt foregår med klinisk præcision

Præcis som på fabrikken i Coventry, hvor robotter fremstiller nye Jaguar’er få kilometer derfra, foregår alt i disse “Classic”-haller også med klinisk præcision. Bygningen, hvor de gamle biler genopbygges, er helt ny, og herinde er gulvene hvide og de 54 ensartede arbejdstationer betjenes af unge medarbejdere iført det samme sorte arbejdstøj.

Jaguar’s gamle fabrik

Bestil din "nye" gamle bil her!

Den 14.000 kvm store fabriksbygning, der tidligere husede Jaguar og Land Rovers logistikafdeling, er nu ombygget til i stedet at tage imod kunderne til Classic-afdelingen. Indgangen er ikke prangende, men receptionen udgøres af et lille museum med 15 udstillede biler af alle slags og i alle aldre.

Denne artikel er hentet fra Bil Magasinets trykte magasin. Få historier som denne før alle andre ved at aktivere dit abonnement i dag. Du kan gøre det lige her, og det tager kun 2 minutter...

Fabrikken, der bygger, renoverer og servicerer, ligger på den anden side af bagvæggen, og rundture kan bestilles. Det samme gælder, hvis man vil have sin klassiske Jaguar eller Land Rover serviceret på fabrikken. Det er også her, man ser på og bestiller sin “nye” gamle bil, som med garanti bliver dyr. 

Jaguar’s gamle fabrik

E-type eller el-type?

En renoveret bil kan hurtigt løbe op i én million kr., og skal det være en E-Type, starter vi i stedet ved 2,5 mio. kr. Til den pris får du til gengæld din E-Type præcis, som du gerne vil have den. Udgangspunktet er altid en eksisterende bil med tilhørende stelnummer, hvilket i sig selv har presset priserne på E-Typer op – uanset stand. 


Jaguar’s gamle fabrik

Klassisk bil med nye gadgets

Fabrikken renoverer bilen efter dine ønsker. Mange ønsker originalitet i et og alt, men hvis du hellere vil have en E-Type med moderne mekanik eller gadgets, arbejder fabrikken gerne med helt andre dele, både i undervogn, motor og kabine. Seneste eksempel på netop dét er en elektrisk E-Type, som fik en omfattende ombygning af teknik og kabine.

Efter at Prins Harry og Meghan Markle kørte fra deres bryllupsreception i netop denne elektriske E-Type i maj 2018, modtog fabrikken mere end 700 bestillinger på eldrevne E-Type’r. Derfor bliver den sat i begrænset produktion i år.

Jaguar’s gamle fabrik

Ikke kun E-type

Som med alle andre E-Typer kan man selv stille med en E-Type til ombygning, eller man kan blot bestille bilen og lade fabrikken finde et passende donoreksemplar. Det er dog ikke kun E-Typer, de skiller ad og opbygger som nye biler. 


Jaguar’s gamle fabrik

Defender Works V8

Land Rover præsenterede for nyligt en såkaldt Defender Works V8-model, som er en genopbygget specialudgave af den gamle Land Rover. Udgangspunktet er den legendariske Land Rover Defender, som officielt udgik af produktion i januar 2016.

I anledning af mærkets 70 års jubilæum opkøber klassiker-fabrikken cirka fire år gamle biler, som adskilles, renoveres og genopbygges med en ny 400-hestes, 5-liters Jaguar V8-motor og tilhørende 8-trins automatgearkasse, som ikke tidligere har fundet vej til den gamle offroader fra fabrikkens side.

Denne artikel er hentet fra Bil Magasinets trykte magasin. Få historier som denne før alle andre ved at aktivere dit abonnement i dag. Du kan gøre det lige her, og det tager kun 2 minutter...

Jaguar’s gamle fabrik

En voldsom mudderbryder

Alle 150 eksemplarer af den renoverede Defender er solgt på forhånd, og som med alt andet på drømmefabrikken i udkanten af Coventry opbygges de efter kundens ønsker. Man kan således vælge mellem kort eller lang akselafstand. I alle tilfælde er resultatet en voldsom mudderbryder, der går fra nul til 100 km/t på under 5,8 sekunder. Topfarten er dog stadig beskedne 170 km/t. Priserne starter ved 1,3 mio. kr. plus afgift.


Jaguar’s gamle fabrik

Prooduktionen af D-Type'r er i fuld sving

Jaguar Land Rover Classic bygger dog også helt nye gamle bilmodeller. I øjeblikket er fabrikken således i gang med at producere 25 nye Jaguar D-Typer, som en direkte fortsættelse af produktionen, der stoppede i 1957, hvor modellen vandt Le Mans for tredje år i træk. Alle 25 biler er solgt, og angiveligt ender én af dem i Danmark. 

Jaguar’s gamle fabrik

Halløj, Jaguar C-X75!

Jaguar C-X75, som er en hyperbil, der desværre aldrig blev til noget, er også at finde i samlingen. den nåede dog at få en tur på det store lærred i James Bond-filmen Spectre i 2015. Det specielle ved bilen er, at den er drevet af fire elmotorer, som har en systemydelse på 780 hk og 1.600 Nm. 

Jaguar’s gamle fabrik

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...