Jaguar F-Type er lidt en outsider i en direkte sammenligning med biler som Porsche 718 Cayman. En hård affjedring og en kabine, der føles mere ordinær, end prisen antyder, gør det svært at argumentere for modellen – medmindre du falder for det underskønne design.
Den mindste variant har en 2-liters firecylindret turbomotor med 300 hk, der giver nogenlunde tilstrækkelige kræfter til danske forhold (lyden fra en V6 eller V8 må du forestille dig).
Jaguar sættes 300.000 kr. ned
En prisnedsættelse på næsten 300.000 kr. gør imidlertid den firecylindrede variant interessant.
Med R-Dynamic og automatgear udstyr er prisen sat 282.999 kr. ned til 915.061 kr., mens beskatningsværdien er 827.880 kr. (Jaguar tilbyder også leasing). Til sammenligning koster den mindste Porsche 718 Cayman med fire cylindre, manuelt gear og 300 hk 980.952 kr.
Her kan du læse Bil Magasinets første indtryk af varianten til den internationale præsentation i 2017 (bemærk, at det er de oprindelige priser i artiklen):
Hvad er det?
Det er den nye, billigste F-Type, der heldigvis ikke overtager men blot supplerer varianten med V6 og 340 hk.
Selvom motoren i den nye variant er halv størrelse og har halvt så mange cylindre som vi bedst kan lide vores F-Type, har Jaguar stadig trukket et par esser ud af ærmet. Takket være turbo har den nye 2-liters motor 300 hk, og det er nok til at sende F-Typen fra 0-100 km/t på 5,7 sekunder – samme antal sekunder, som F-Type med V6 og 340 hk skal bruge.
Derudover vejer den nye 4-cylindrede variant 52 kg mindre. Det forbedrer både køreegenskaberne samtidig med, at den kører længere på literen og forurener mindre. Forbruget er oplyst af Jaguar til at være knap 14 km/l.
Det tegner alt sammen godt, men én ting kommer vi ikke udenom; Dét der nærmest definerer en Jaguar F-Type er lyden fra motor og udstødning, og netop her kan 4 cylindre ikke matche hverken 6 eller 8. Den 4-cylindrede motor lyder lidt som om, at der er prøvet for ivrigt, at få lyd ud af den. Den har stadig en dyb tomgang og smælder når du slipper speederen, men lydene virker desværre en smule kunstige, når vi ved, hvordan en Jaguar F-Type bør lyde.

Giver den mening?
Måske på andre markeder, hvor registreringsafgifter ikke hærger, men desværre ikke helt på det danske.
Prisen for den nye variant med 4 cylindre starter ved 1.109.901 kr. Problemet ligger i, at for 180.000 kr. ekstra får du 40 hk og, vigtigst af alt, 2 cylindre mere. Det er mange penge, men i den prisklasse kan forskellen ikke godtgøre tabet af den fantastiske lyd du går glip af, ved at vælge F-Type med kun 4 cylindre.
Hvornår lanceres den?
Den 4-cylindrede F-Type kan bestilles nu.
