Hanno Kirner er Executive Director, Corporate and Strategy, Jaguar Land Rover. Vi mødte ham på Paris Motor Show 2018, og fyrede fem hurtige spørgsmål af:
Hvordan ser Jaguar Land Rover på udviklingen mod mere miljørigtige biler?
"Vi er klar til et levere de biltyper og modeller, som kunderne efterspørger. Vi har investeret over fire milliarder engelske pund i produkter, modeller og produktionsudstyr til elektrificerede biler. Vi er klar, men den store udrulning kræver opbakning fra anden side, og her og nu ser vi en voldsom udvikling i den retning."
Diesel er bedre end sit rygte
Så hvor står Jaguar Land Rover?
"Efter vores opfattelse er dieselbilen bedre end sit rygte, og kunderne flygter heller ikke. Sandheden er, at økobalancen har det bedst med dieselbiler. Er dieselmotorer Euro6-godkendte, er forureningen af nærområdet tæt på elimineret i forhold til benzinmotorer, samtidig med at brændstoføkonomien er bedre til gavn for CO2-udslippet. Vor oplevelse er da også, at der trods dårlig omtale er en vedholdende efterspørgsel efter dieselbiler i de klasser, hvor vores modeller befinder sig, og så vidt vi kan se, forholder det sig på samme måde hos vores kolleger."

Hvor stiller det elbilen hos jer?
"Vi har produkterne klar, eller også er de lige om hjørnet. Inden 2025 kan alle vores modeller fås i elektrificerede versioner, og det gælder både som hybrid og som ren el, så det er ikke et spørgsmål om produkter. Men det kræver en indsats fra myndighederne, hvis de skal nå en større udbredelse."
Elbiler har brug for starthjælp
Hvad betyder det?
"Dels skal infrastrukturen følge med. Hvis elbilerne ikke kan lades op nemt og bekvemt, bliver det en bremse for udbredelsen. Hertil kommer, at elbiler repræsenterer en ny teknologi, som er dyr at indføre og producere. Skal elbilerne konkurrere med benzin og diesel, skal de have starthjælp i form af offentlig støtte."
Hvor længe skal det stå på?
"Det kan jeg ikke svare på konkret, men jeg kan sige, at vi med de investeringer, vi allerede har foretaget, kommer efter det hurtigt. Men problemet er dynamisk. Større efterspørgsel giver større produktikon og dermed lavere stykpris. Det kræver, at der er en større efterspørgsel, og nøglen til den, tror jeg, myndighederne sidder med."
