Denne Jaguar er en kastreret vildkat

Jaguar F-Type er dalet i pris og er nu billigere end en Toyota Supra. Rabatten kommer dog med en brutal amputering under motorhjelmen. Læs hele testen hér

22. november 2019 af Søren Juul

Armen i karmen, aftensol over den tomme Vestmotorvej og rock ’n roll på det glimrende Meridian lydsystem. Stemningen er god i testbilen, indtil en skamsænket Seat Leon på store fælge kommer blæsende forbi i overhalingsbanen, bremser og lader sig falde så meget tilbage, at vi kører side om side med 130 km/t. 

Jeg fornemmer at blive nedstirret, mens der bliver dappet på speederen ovre i Seat’en. Han vil gerne køre om kap. Det bliver et nej herfra. 

Startede med 8 cylindre

Jaguar F-Type kom i 2013 som en åndelig efterfølger til E-Type’n, og med sit slanke og smukke aluminiumkarrosseri samt en historik for at have nogle heftige V-motorer under den lange snude vækker den en pirrende nysgerrighed i mange folk. Normalt ville jeghave trådt speederen i bund og efterladt Seat-føreren med en uglet Boris Johnson-frisure, når V8’eren fik lov at brøle igennem, men ikke denne gang.

Nu har den 4

For et par år siden havde jeg en af mine bedste køreture i en F-Type R på Autobahn en tidlig søndag ­morgen, hvor den tordnede op til 300 km/t, men topfart og den slags løjer er uinteressant, når du sidder bag rattet af en F-type med den 300-hestes 4-cylindrede (!?!) motor. Nul til 100 km/t tager 5,7 sek., og på den anden side af 100 km/t, skal kattedyret have betænkningstid, mens du tvinger den ikke specielt sportslige motor over 5.000 o/min. 

Har været på slankekur

Indrømmet, der er også gode ting at sige om testbilen. Med fire cylindre i snuden vejer F-typen godt 50 kg mindre, end havde den haft en arrig V6’er under motorhjelmen. Det gør bestemt ikke den velstyrende sportsvogn mindre glad for sving.

Der er masser af sportsvognsstemning med en høj kardantunnel i kabinen og velstøttende sportssæder og centerudstødningen i Lamborghini Murciélago-stil smælder, buldrer og knitrer entusiastisk mellem hvert gearskift. 

Alligevel er det svært at forestille sig, at du skulle vælge den her bil frem for en 6-cylindret Toyota Supra, en BMW M2 eller en let brugt Porsche 718 Cayman. Jaguar’en føles halt, når den risikerer at få baghjul af en almindelig GTI i optrækket – og de 300 hk er for lidt til at kunne vrikke med bilens hale på kommando ud af sving.

Skal du kun futte rundt i byen, rækker kræfterne rigeligt. Men du skal kunne håndtere, at folk hele tiden vil have dig til at træde på gassen. I et lyskryds tæt på redaktionen holdt et par i en Fiat 500 og gassede op for at høre brølet fra Jag’en – og det udeblev. For du nænner ikke at skuffe folk med lyden fra et tamt 4-cylindret klaver. 

Artiklen er bragt i Bil Magasinet nr. 1912

jaguar F-type 2,0 coupé aut.

Pris 915.880 kr.  

Motor R4, 1.997 cm3, 16V, turbo

Ydelse 300 hk ved 5.500 o/min, 400 Nm ved 1.500 o/min

Topfart 250 km/t  

0-100 km/t 5,7 sek.

EU-miks (WLTP) 10,8 km/l

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...