Brexit lukker Jaguar en uge

Jaguar Land Rover har allerede været ramt af Brexit. Med udsigt til "hårdt" Brexit lukker produktionen én uge.

26. januar 2019 af Mikkel Thomsager

Men er det ikke? Jo, det er tidligere Manchester United træner José Mourinho, der pudser på en Jaguar. Han besøgte Jaguar Land Rover fabrikken i Solihull, Storbritanien, i november 2017 i anledning af et sponsorat, der også gjorde ham til Jaguar F-pace ejer.


Op imod 6.000 fyringer

Hvis briterne har været i tvivl om, hvad Brexit vil betyde for britisk erhvervsliv, så bliver det nu forklaret med store bogstaver fra Jaguar Land Rover.

I december fyrede Januar Land Rover 1.500 mand, i sidste uge blev det meddelt, at fabrikken må fyrer yderligere 4.500 mand de kommende måneder, og onsdag blev rækken af fortrædeligheder udbygget med meldingen om en midlertidig produktionslukning, der er fastsat til april.

Jaguar Land Rover har i øjeblikket ca. 44.000 medarbejdere på verdensplan, med fabrikker i Indien, Brasilien, Kina og Slovakiet, men langt hovedparten af de mange fyringer finder sted i Storbritanien. 

"Vi handler beslutsomt for at levere en vækst på langt sigt, mens vi står over for flere geopolitiske og lovgivningsmæssige udfordringer ud over de teknologiske udfordringer i bilindustrien", siger Jaguars Land Rovers øverste chef, Ralf Speth, ifølge BBC via Ritzau.

Produktionsnedlukningen gælder tre Jaguar Land Rover fabrikker plus motorfabrikken i Storbritanien, og lukningen vil findes sted fra den 8. til den 12. april. Jaguar Land Rover havde også et planlagt produktionstop i oktober.

BMW, der producerer Mini i Storbritanien, lukke produktionen en måned fra 1. april.

Ifølge BMW er det den årlige sommerferie-lukning, der bruges til omstilling af produktionen, som er flyttet til april, for at imødegå mulige ændringer i forbindelse med brexit.

Brexit finder sted den 31. marts, hvis ikke der er lavet en ny aftale med EU inden da.

© Jaguar Land Rover

Flere elementer af usikkerhed

Usikkerheden omkring britisk bilindustri har flere grene. 

Briterne selv er blandt de få nationer i Europa, som køber færre nye biler i øjeblikket, med nedgang i totalmarkedet i 2018, for andet år i træk, og da hjemmemarkedet er det største marked for Jaguar Land Rover, influerer det direkte på efterspørgslen.

Hertil kommer udenlandske investores forbehold for, at investere i Storbritanien helt generelt i øjeblikket, som følge af usikre udsigter for britisk økonomi og produktion efter brexit. Usikkerheden skyldes ikke nødvendigvis, den nye situation i sig selv, men først og fremmest, at der er stor usikkerhed om, hvad sitationen bliver.

Desuden frygter bilproducenterne for, hvad brexit betyder for selve produktionen på de britiske bilfabrikken. Eksporten af færdige biler, og ikke mindst importen af de dele, der skal bruges til produktionen, frygtes at blive forsinket, hvis alt gods til og fra Storbritanien skal toldbehandles. 

Hertil kommer den mulige ekstra told - begge veje - som bliver resultatet af et brixit uden en aftale, som er udsigten i øjeblikket.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...