© bilmagasinet.dk

Biler i Bella: Spektakulær Jaguar XJ

Magtfuld aluminiums-limo med nyt glastag og lav vægt får dansk premiere i Bella Center

18. marts 2010 af Steen Bachmann


Den nye XJ er en videreudvikling af designstilen fra den mindre sedan, XF, der kom i 2007. XJ er lige så høj som forgængeren fra 2002, men er tre cm længere og tre cm bredere.

Den er central for Jaguars fremtid, og SKAL blive en succes. "Det er en moderne fortolkning af den klassiske 4-dørs Jaguar. Kendetegnet er den dråbeformede profil og den brede sporvidde. Dét er Jaguars fremtid," siger Ian Callum, Design Director for Jaguar Cars.

© bilmagasinet.dk

Krom og piano black giver kontrast til læder i fed kvalitet og - hvis køberen tilvælger det - traditionel indlæg af træ.

Nyheder omfatter et nyt panoramaglastag, der giver mulighed for en lavere, mere strømlinet profil, mens det giver lys og rummelighed i kabinen. Kabinen er inspireret af den flotte og kølige stil fra den to år gamle XF-model. Her er fire udstyrsniveauer: Luxury, Premium Luxury, Portfolio og Supersport.

XJ fås i en version med 125 mm forlænget akselafstand fra lanceringen, mens bagagerummet er på 520 liter i alle varianter. Elektronisk styret luftaffjedring, støddæmpere, der indretter sig efter de aktuelle forhold, og styretøj med mindre ratudslag end i den sportslige forgænger, er standard.

© bilmagasinet.dk

Profilen er dråbeformet fra skulderen og til taget - det er Jaguars fremtidige kendetegn.


Topmodeller er XJ Supercharged med kompressor og den stærke XJ Supersport, der bl.a. stiller med læderhimmel, læderstole med semi-anilin detaljer og træindlæg med indlæg bearbejdet med laserteknologi.

3,0D V6
Den 3-liters V6-biturbodiesel er udviklet af PSA-koncernen og Ford (der ejer Jaguar), og fik premiere i Jaguar XF tidligere på året. Den har mindre turboladere end den 2,7-liters, den afløser, og bedre intern aerodynamik i selve turbinerne. Det har gjort det muligt at hæve omdrejningstallet fra 230.000 til 250.000 o/min, hvilket giver bedre ydelse og mindre forbrug. Motoren fås i første omgang i en version med 275 hk og 600 Nm. Snitforbruget angives til 14,3 km/l, og 0-100-tiden er 6,4 sekunder.

V8 5,0
Den 5-liters aluminiumsmotor i XJ fås med og uden kompressor. Uden trykladning yder den 385 hk ved 6.500 o/min, hvilket giver en 0-100-tid på 5,7 sek. og et snitforbrug på 8,8 km/l.

V8 5,0 Supercharged
Med kompressor er ydelsen 510 hk ved 6.000-6.500 o/min. 0-100-tiden er 4,9 sek., og snitforbruget 8,3 km/l.

Tankkapaciteten for alle tre varianter er 82 liter, og CO2-udslippene for de tre motorer er hhv. 184, 269 og 289 g/km.

© bilmagasinet.dk

Som ekstraudstyr fås et highend musikanlæg fra Bowers & Wilkins på 1.200W og integreret harddisk med port til alle gængse filformater

Centralt i midterkonsollen kan en ny 12,3-tommers HD-skærm gøre to ting på én ting:  Fungere som f.eks. navigation for føreren, mens passageren kan se tv eller dvd. 

Chassiset er som på forgængeren fremstillet i letvægtsmaterialet aluminium efter konstruktionsmetoder udviklet i flyindustrien. Med kort akselafstand og 5-liters V8 er den køreklar vægt 1.755 kg, hvilket er flot i forhold til forgængeren med 4,2-liters V8, der vejer 1.750 kg. En Mercedes-Benz S500 med baghjulstræk og 5-liters V8 vejer til sammenligning 190 kg mere.

© bilmagasinet.dk

I den forlængede version er der 12,5 cm ekstra benplads til bagsædepassagererne

Aluminium i bilen fremstilles af 50 procent genbrugsmaterialer, hvilket sparer 3,0 tons CO2 i forhold til at anvende nyt aluminium.

 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...