Juryen bag Årets Brugtbil har udvalgt fem finalister til årets kåring. I år er der valgt bilmodeller fra og med årgangen 2013 til og med årgangen 2018.
De fem finalister er udvalgt af en jury bestående af motorjournalister, teknikere og FDM efter afstemning på baggrund af TCO (totalomkostninger), serviceomkostninger, reservedelspriser, udbud, liggetider (hvor lang tid bilen har været til salg) og tidligere ejeres vurderinger. For Bil Magasinet deltager chefredaktør Mikkel Thomsager og journalist Steen Bachmann.
Finalisterne er i alfabetisk rækkefølge:
* BMW i3
* Hyundai i30
* Mercedes C-klasse
* Skoda Superb
* Toyota Yaris
Finalist Hyundai i30
Bil Revyen 2017 skrev:
"Den nye i30 er tegnet af Hyundai’s chefdesigner, tyske Peter Schreyer, og udviklet i Tyskland. Den vil kunne fås med tre benzinere: En 4-cylindret 1,4 med 100 hk og en 3-cylindret 1,0 turbo med 120 hk, begge med manuelt gear. En nyhed er 1,4 turbo med 140 hk og mulighed for 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse. Senere i 2017 er der varslet en sporty coupé med tre eller fem døre, en crossover og en GTI-variant med omkring 250 hk."

FDM's testcentre har udført brugttest på i alt 55 biler eksemplarer af i30 i denne modelårgang. Af dem havde 30 pct. for høj oliestand i motoren – FDM kender ikke årsagen. Der meldes ikke om generelle fejl på modellen,
© Karsten Lemche
FDM bemærker, at der fortsat er to års fabriksgaranti tilbage af de fem år, som bilen er født med. Denne garanti følger bilen
© Karsten LemcheHyundai i30, årgang 2013 til 2018
Antal til salg 162
Tidligere ejere rating 4,4/5
Reservedelsprisindeks 121 (1,6 CRDi, 2016)
Serviceprisindeks 1118 (1,6 CRDi, 2016)
Billigste brugtbil til salg 54.500 kr (1,6 CRDi, 2013)
Gennemsnitspriser 108.000 kr
Antal dieselbiler til salg 95
Antal benzinbiler til salg 67
Liggetider: 43

Fra venstre Toyota Yaris, Skoda Superb, BMW i3, Mercedes C-klasse og Hyundai i30. Vinderen offentliggøres 14. oktober.
© Karsten LemcheTotalomkostninger når alt er regnet med
Bilbasen har udregnet TCO (total cost of ownership = totalomkostninger) for de fem finalister ved finansiering, køb, fire års ejerskab og salg efter 80.000 km. .
TCO indeholder omkostninger til afskrivning, finansiering, forsikring, service, ejerafgift, kørsel (benzinpris: 13,21kr, dieselpris: 11,98 kr, kWh-pris: 2,55 kr). Løbetid for finansiering: 84 mdr med 20% udbetaling, effektiv rente: 2,7%, billån indfries efter 48 mdr, bil sælges i ren handel. Forsikringstager bosat i 5000 Odense C, 41 år, elitebilist.

I 2017 deltog Frederik T. Frey i den internationale pressepræsentation af i30:
Hvor er vi?
Malaga, Spanien
Hvad er nyt?
Her er ikke tale om et facelift men om en ny model. Hyundai i30 er nået til sin tredje generation, og udover et spritnyt design er der også nyheder at finde i motorrummet, i kabinen og i sikkerhedsafdelingen. Manden bag den nye i30's design er i øvrigt tyske Peter Schreyer, der også designede den første Audi TT.

På motorfronten er det muligt at få i30 med en ny 4-cylindret turbobenzinmotor på 1,4 liter. Motoren producerer 140 hk og 242 Nm. Har du ikke lyst til at skifte gear selv, er det også muligt at bestille den nye i30 med 7-trins dobbeltkoblingsgearkassen, som også findes i både Tucson og i40.
Kabinen nyder bl.a. godt af en stor og lækker touchskærm på otte tommer – den er dog ekstraudstyr. Sikkerhedsudstyr mangler heller ikke, da der både kan fås vejbaneassistent, adaptiv fartpilot samt et overvågningssystem til blinde vinkler.

Hvem er konkurrenterne?
Indtil videre hedder klassen, hvor i30 skal slås, stadig Golf-klassen. Det betyder, at alt der kan kravle og gå lige fra Opel Astra, Nissan Pulsar og op til VW Golf, er konkurrenter.
Hvordan kører den?
Den nye Hyundai i30 er meget behagelig og civiliseret at køre i. Raffinementet over den foregående model er meget tydeligt – men konkurrenterne er også mange, så det er vigtigt at holde sig på tæerne.
Særligt kabinestøj er holdt på et minimum, også selv om nålen på speedometeret rammer den høje ende af motorvejshastighederne. Samtidig føles al betjening utroligt blødt og komfortabelt afstemt – styretøjet er blødt uden at blive upræcist, og dobbeltkoblingsgearkassens skift er homogene og flydende.
De forskellige hjælpesystemer giver også deres input på rat og pedaler med en elegance, der er meget behagelig og forsigtig.

Den store touchskærm på otte tommer er ekstraudstyr.
Hvornår lanceres den?
Hyundai i30 lanceres i april 2017 fra 199.995 kr. for en 5-dørs i30 med 3-cylindret turbobenzinmotor og 120 hk. Og det er vel at mærke inklusiv den flotte 5-års fabriksgaranti, der er på alle Hyundai'er.
VI SYNES...
Koreaneren har rykket sig meget siden den foregående model, og er nu klart på vej i en komfortorienteret retning.
Den nye motor 1,4-liters turbomotor virker lovende, og dobbeltkoblingsgearkassen viser også gode takter. Det bliver spændende at teste den nye Hyundai mod de ligeledes stærke konkurrenter i klassen.