© bilmagasinet.dk

Santa Fe med ny, stærk diesel

Attraktiv faceliftet udgave i Danmark til marts

17. november 2009 af Steen Bachmann

Markedet for store SUV'er er stendødt i Danmark, men hvis og når det vågner igen, har Hyundai en interessant spiller klar med den reviderede Santa Fe.

Den har fået en overhaling ude og inde, og stiller med en nykonstrueret 2,2-liters commonraildieselmotor med et moment på 422 Nm og et snitforbrug på 15,2 km/l. Den originale model fra 2006 med 2,2-liters diesel har et moment på 343 Nm og kører 13,9 km/l i snit. 

Ændringer udenpå
Den sorte grill på originalen med to bjælker er erstattet med tre forkromede bjælker på den nye model. Forlygterne er redesignet og er placeret over en ny kofanger med tågelygter i sort indfatning. Bagtil er der ny kofanger og lygtedesign, og trapezoid-formede afgangsrør, mens de standardmonterede alufælge er nydesignede.

Sorte detaljer i kabinen
I kabinen har Hyundai skrottet træindlæg, og tilbyder i stedet et materiale med kulfiberlook (som vi hverken har set eller rørt ved). Cd/radio har er nu fuldt kompatibel med AUX/USB/iPod.

Santa Fe fås i to varianter, Style og Premium. Style har 17" alu, p-sensorer og aircon, mens Premium bl.a. har 18" alu, 2-zone klima, læderkabine, elførersæde og regnsensor.

Med fem sæder i brug er her 969 liter bagagerum, og klapper man midterste sæderække ned, er her 2.247 liter. Med kun fem sæder er her to store opbevaringsrum i gulvet under bagagerummet.

Stærk dieselmotor
Den nye commonraildiesel er udviklet hos Hyundai i Rüsselsheim, Tyskland, og er konstrueret i aluminium af vægthensyn. Den er på 2.199 cm3 og yder 194 hk, mens momentet er 422 Nm ved 1.800-2.500 o/min. Med 6-trins manuel gearkasse er 0-100-tiden 9,8 sek.

Santa Fe har permanent firehjulstræk og fås også med 6-trins automatgear. Med manuelt gear må dieseludgaven trække 2,5 ton, hvilket er 300 kg mere end den nuværende model.

Fabriksgarantien i Danmark er fem år med ubegrænset km-tal, mens garantien mod gennemtæring er 12 år. Santa Fe fås også på gule plader.

Importøren oplyser, at den vil kunne leveres fra 1. marts, men kun i fast ordre. Prisen vil være den samme som den originale model, der i øvrigt er udsolgt.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...