Første test: Ny Hyundai i10 kæmper om førstepladsen i bilklassen under 100.000 kr.

Selv om mikrobiler ikke rangerer ligeså højt på de danske salgslister som før, er Hyundai ikke bange for at fortsætte sin udvikling i klassen. Det sker med en helt ny i10, som leverer masser af plusser.

20. januar 2020 af Jacob Dalby

Første test Hyundai i10, hvor er vi?

Når det er koldt og vådt hjemme i Danmark, fungerer bilpræsentationer bare bedre sydpå. Vi er blevet inviteret til Portugals hovedstad, Lissabon, af Hyundai, hvor de lyse timer er flere og omgivelserne en hel del smukkere.

Hvad er nyt i Hyundai i10?

Spørger du Hyundai, er deres nye mikrobil både muskuløs og sportslig – men lad os bare være ærlige. Mikrobiler bliver meget sjældent hverken muskuløse eller sportslige. Lad os istedet kalde i10 for en fiks lille sag, der pludselig er havnet i et marked på retræte. Seat Mii og Skoda Citigo er blevet elektriske, og hvem ved, om der nogensinde kommer en ny Toyota Aygo, Peugeot 108 og Citroën C1?

Hyundai holder fast. Nu med tredje generation af sin mindste model på programmet. Den er først og fremmest vokset med 40 mm mellem akslerne for at skabe mere plads til bagsædepassagerer og i bagagerummet, der nu er blandt de største i klassen med sine 252 liter – præcis én liter mere end VW Up.

Motoren er den samme som i forgængeren; Den lille 1-liters benzinmotor med tre cylindre og 67 hk bliver eneste mulighed på det danske marked. Til gengæld er der en nyudviklet automatiseret manuel gearkasse. Den er altså stadig manuel, men teknik tager over og skifter gear for dig. Spar dog hellere pengene og gå med den almindelige, manuelle 5-trins gearkasse. Den fungerer ikke bare bedre – den er faktisk en helt fornøjelse at betjene med kontante og præcise skift.

Læs meget mere om køreoplevelsen og det omfangsrige sikkerhedsudstyr i det kommende nummer af Bil Magasinet – du kan købe et abonnement lige hér! 

Hvem er konkurrenterne?

Volkswagen Up fås stadig med benzinmotor i modsætning til søstrene Seat Mii og Skoda Citigo, der nu kun fås som elbiler. Prisen for VW Up med 60 hk og tre døre er godt 10.000 kr. dyrere end Hyundai i10, der har fem døre og 67 hk. Klassen for mikrobiler tæller blandt andet også Kia Picanto og Toyota Aygo. Men ingen af konkurrenterne når i10 til sokkeholderne, når vi ser på standardmonteret sikkerhedsudstyr.

Hvad er prisen på Hyundai i10?

Hyundai har ikke meldt hverken endelig pris eller lanceringsdato ud endnu. Vi ved dog, at prisen starter ved under 100.000 kr. – vores gæt er 99.995 kr. Lanceringen hos de danske forhandlere menes at blive i løbet af foråret. Ligesom Hyundai's andre modeller kommer i10 med 5 års fabriksgaranti.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...