Hyundai i10 kører videre i mikroklassen
Hyundai i10 forsøger at klemme de mange ønsker og behov, Familien Danmark måtte have ned i en kompakt og relativt prisbevidst pakke. Priserne starter ved 145.995 kr., hvis du ønsker at eje i10, men der er også en mulighed for at privatlease den koreanske hatchback.
Indhold

Hyundai i10 fås med anhængertræk – hvis det frister. Bilen må trække op til 300 kg, og krogen, der er aftagelig, koster 12.995 kr.
© Frederik T. FreyTest af Hyundai i10
Frederik T. Frey, september 2023
Hyundai i10 hører til i klassen blandt de mindste biler, der er på markedet i Danmark. For nogle år siden var netop denne type biler utroligt populære ført an af blandt andre VW Up, Citroën C1 og Kia Picanto.
Men tiderne hvor de små mikrobiler kostede under 100.000 kr. og var utroligt skrabede "pispotter", når det drejede sig om komfort- og sikkerhedsudstyr er for længst ovre.
Hyundai i10 er således hårdtslående i sit segment og har plads i salgslisternes top 10 fra årets start til dato.

Den koreanske hatchback har flere små designdetaljer på den udvendige karrosse.
© HyundaiKan købes og privatleases
Billigste i10 til 145.995 kr. kan bryste sig af en 67 hk stærk sugemotor med tre cylindre og standardudstyr som digital instrumentering, seks airbags, LED-lygter, vognbaneassistent og automatisk skiltegenkendelse.
Privatleasing koster fra 2.195 kr. i månedlig ydelse med en førstegangsbetaling på 14.995 kr. Løbetiden er 36 måneder med totalomkostninger fra 94.615 kr.
Den dybrøde testbil har næsthøjeste udstyrsniveau, Advanced, og et par velvalgte krydser på ekstraudstyrslisten, så den samlede pris løber op i 178.480 kr.
Hyundai i10 - danske priser 2023
- i10 Pure 1,0 MPi 67 hk 5-trins manuel – 145.995 kr.
- i10 Essential 1,0 MPi 67 hk 5-trins manuel – 155.995 kr.
- i10 Pure 1,0 MPi 67 hk 5-trins automatisk – 160.995 kr.
- i10 Essential 1,0 MPi 67 hk 5-trins automatisk – 170.995 kr.
- i10 N-line 1,0 T-GDI 100 hk 5-trins manuel – 199.995 kr.

Motoren med tre cylindre i testbilen yder 67 hk og 96 Nm.
© Frederik T. FreyAutomatgear skader benzinforbruget
Noget af det eneste, som testbilen ikke er udstyret med, er automatgear, der koster 15.000 kr. på varianten med den førnævnte benzinmotor uden turbo med 67 hk og 96 Nm.
i10 fås også i en topvariant med 100 hk – men hverken som plugin-hybrid eller elbil.
Automatgearet spiller ind på i10’s brændstofforbrug. Med udgangspunkt i billigste variant går Hyundai i10 med manuelt gear med et oplyst gennemsnitsforbrug på 20,8 km/l besparende 1,6 km/l længere på literen end samme i10 med automatgear.
Uanset valg af motor og gearkasse må Hyundai i10 trække op til 300 kg på krogen, som er ekstraudstyr til 12.995 kr.

Instrumenteringen i Hyundai's mindste model er digital, og den trådløse mobiloplader foran gearstangen får topkarakter.
© Frederik T. FreyIndbydende kabine
Med sine 67 hk, en 0-100 km/t-tid på 16,8 sekunder og en topfart på 147 km/t vinder Hyundai i10 ikke mange væddeløb ved lyskrydset. Men i kabinen er der gode nyheder.
Som ekstraudstyr har testbilen en trådløs mobiloplader, der på rekordtid får hældt strøm på en smartphone. Prisen er 2.495 kr., og den får testkørerens varmeste anbefaling.
Med Advanced-udstyr kan man fornøje sig med 8” touchskærm til infotainment, bakkamera, klimaanlæg, varme i rattet og trådløs opkobling af Apple CarPlay eller Android Auto.
Læs også: Vil du hellere have en mikro-elbil, bør du overveje Fiat 500e

Kun dyreste variant af Hyundai i10 (N-line 1,0 T-GDI til 199.995 kr.) har plads og seler til fem personer.
© Hyundaii10 rivaliserer større biler
Bagagerummet er ikke så småt, som bilens ydre dimensioner kunne antyde. Med en kapacitet på 252-1.050 liter er Hyundai’s mindste model ikke langt fra en smule større biler som f.eks. Peugeot 208 og Toyota Yaris, når bilen skal pakkes.
Adgangen til bagagerummet er dog ikke verdens bedste, og hattehylden føles underlig skrøbelig, når den løftes.
Langt de fleste i10’ere på det danske marked har plads og seler til fire personer – har du brug for pladsen til sidstemanden, må du købe den dyreste variant, N-line 1,0 T-GDI, der koster fra 199.995 kr. og samtidig har 6:4-splitbagsæde.

Testbilen har en "Designpakke" med blandt andet halogenforlygter med bi-funktion til 5.995 kr. LED-køre- og -positionslys er standard.
© Frederik T. FreyFordele og ulemper ved Hyundai i10
Fordele
+ Overraskende rummelig
+ Kan fås med meget komfort- og sikkerhedsudstyr
+ Fin garanti på fem år
Ulemper
- Varianten med 67 hk er sløv
- Værdi for pengene er høj – men frapriserne er ikke lave
Vi synes: Hyundai i10 viser med al tydelighed, at mikroklassen ikke længere blot er "pispotter" – hatchbacken har mange kvaliteter, og det afspejles i prisen.
Testbil: Hyundai i10 1,0 MPi Advanced
- Pris: Fra 162.995 kr
- Pris (testbil m. udstyr): 178.480 kr.
- Årlig afgift: 1.100 kr.
- Ydelse: 67 hk og 96 Nm
- Topfart: 147 km/t
- 0-100 km/t: 16,8 sek.
- Forbrug: 20,4 km/l (WLTP)
- Mål: 367/168/148 cm L/B/H
- Vægt: 999 kg
- Last: 311 kg
- Påhæng: 300 kg
- Bagagerum: 252-1.050 liter

Hyundai i10 har et bagagerum, der kan sluge 252-1.050 liter alt efter sædepositionen.
© Hyundai