Hyundai sætter pris på Hyundai Kona N
Hyundai har officielt præsenteret den nye modelvariant af Kona, ved navn N. På samme måde som i20N og i30N, så er Kona N en sportsvariant, der ikke er bange for, at du skal høre eller se den.
Kona N starter fra 529.995 kr., og selv om det er en del dyrere (54.000 kr., helt præcist) end SUV'ens lavere bror, i30N, så rammer den et marked med relativt få konkurrenter. VW's T-Roc R virker oplagt, men den firehjulstrukne GTI-SUV starter helt oppe på 614.995 kr.

Hyundai Kona i fræk sportsvariant
SUV-kompositionen gør bilen praktisk og relevant i den moderne bilindustri. Det kan altså ikke bebrejdes Hyundai, at det har taget dem næsten fire år at opdage Konas potentiale som mere end bare en praktisk bil.
Men altså, bedre sent end endnu senere: Nu har de lanceret en variant, der er langt mere sporty, end den har nogen ret til at være.
Den er proppet med sportsdetaljer, såsom rødt trim og de samme indsugningshuller i kølerhjelmen som N-line-udstyrsniveauet af Kona. Men modsat N-line er Kona N ikke for sjov: Motoriseringen er en 2,0-liters turbobenziner, der producerer 280 hk og 392 Nm.
Motorlyden ryger gennem en sportsudstødning og hestekræfterne havner i forhjulene med et hurtigt stop forbi Hyundais N-DCT dobbeltkoblingsgearkasse, og et såkaldt 'N Corner Carving' elektronisk spærredifferentiale.
Hyundai Kona N DCT
Dimensioner (L/H/B) 421/180/156 cm
Motor SmartStream 2,0 T-GDI med Flat power
Gearkasse 8-trins N-DCT
Vægt 1.510 kg
Hestekræfter 280 hk
Moment 392 Nm
Tophastighed 240 km/t
Acceleration (0-100 km/t) 5.5 sekunder
Pris 529.995 kr.

Kom bare an med sportsgrejet!
Kona N ser noget mere skarp ud end den normale Kona. Her er to afgangsrør, en tagspoiler og et sæt sportsfælge. Det ser også ud som om, at Kona har fået bedre mulighed for at ånde med flere åbninger i fronten af bilen.
Kabinen har sportssæder med ekstra skålform til ballerne, blå syninger til øjnene og alcantaraoverflader til fingerspidserne.
Som en ægte sportsvariant har Kona N også fået et nyt rat: Paler på bagsiden, samt tre nye knapper på facaden, to af hvilke du selv kan indstille, udgør de mest væsentlige ændringer.

Avancerede køreprogrammer
Hyundai har udstyret Kona N med det, de kalder 'N Grin Control System'. I bund og grund er det bare et køreprogramssystem, men tanken er, at de forskellige indstillinger hænger sammen med mængden af smil, du får på, når du kører.
Her er fem programmer: Eco, Normal, Sport, N og Custom. Dertil kommer også et Launch Control-system, og en mulighed for at så Creep-mode fra ligesom på visse CVT-gearkasser og elbiler.
Kona N har ikke taget på i størrelse, og akselafstand og sporvidde forbliver uændret. Et sæt sportsbremser er en del af Hyundais 'Strong Brake System', der sammen med en opstrammet undervogn skal søge at ødelægge alt kedsomhed i bilen.
De røde bremsecalipre kan beskues igennem et sæt eksklusive alufælge. I 19", og lavet af letvægtsaluminium, er de 10-egede fælge med til at forbedre både udseendet og ydeevnen.
Bagtil har Kona N det, som Hyundai siger er en funktionel diffuser.

Gearkasse med boost-mode?!
Gearkassen har tre programmer: N Powershift aktiveres, når du giver mere end 90% gas. Gearskiftene strammes op og bliver mere ukomfortable, men også mere sportslige.
N Grin Shift aktiveres af en knap på rattet, og består af en form for 'Boost-mode' til gearkassen. Ved tryk holder bilen det lavest-mulige gear for at maksimere acceleration, men kun i 20 sekunder. Herefter findes en ventetid på 40 sekunder, før knappen kan bruges igen.
Til sidst er N Track Sense Shift. Gearkassen forsøger selv at opdage, når du kører på en racerbane, og vil herefter optimere gearkassens skift. Præcis hvordan dette system fungerer er ikke beskrevet, men Hyundai fortæller også, at systemet tager underlag og klimaomstændigheder i betragtning.

Fokus på lydspor
Én del af Hyundais N-serie har, lige siden den første Hyundai i30N rullede af samlebåndet, været lydsporet. Hyundai har derfor med Kona N valgt at gå den linedans, der hedder falsk lyd. Men modsat applikationen i for eksempel GR Yaris, så har Hyundai også brugt et lydsystem på ydersiden, der forstærker lyden både inde og ude. Dertil kommer også en højtaler i kabinen, der ligger under den nederste del af forruden.
Men Kona N er ikke alene højtalerdrevet. Med et fabriksmonteret ventilsystem i udstødningen, samt mulighed for cylinderdeaktivering, skal Kona N også nok producere nok rigtig lyd til, at man ikke føler sig elektronisk spist af.
Hyundai Kona N har udgivet nedenstående YouTube-video som verdens første N-dag. Videoen er også den første officiele lancering af Hyundai Kona N. Præcis hvornår bilen lander i Danmark, samt prissætning er dog endnu til forhandling.