Ny Hyundai Kona til hele familien
Hyundai Kona har været en populær bil i Danmark – ikke mindst blandt dem, der ikke har brug for mere end to sæder. Selv om Kona tidligere overordnet set har været brugbar, så har både bagage- og bagsædepladsen været mangelfuld. Det laver Hyundai om på med den nye Kona, som har nemlig fået vokseværk.
Kona rykker faktisk en halv klasse op i både størrelse og pris.
Med knap 15 cm ekstra i længden har Kona rigeligt plads til børn og al den oppakning, familielivet kræver. Kona er med andre ord blevet en ægte familie-crossover. Hvis du ikke har stiftet familie, så er den elektriske Caterham måske mere i din smag.

Hyundai Kona både som el og benzin
Som den udgående Kona fås den nye Kona både med el- og benzin-drift.
Benzinversionen fås med to forskellige benzinmotorer. Det gælder en 3-cylindret, 1,0 liters med 120 hk og en 4-cylindret, 1,6 liters med 198 hk.
Den lille motor klæder fint bilens størrelse, mens den store motor på fire cylindre kan synes for voldsom til flydende bykørsel. Kona kommer desuden med både automat- og manuelle gearkasser.
Elversionen fås tilsvarende i to versioner: Standard Range med et batteri på 48,4 kWh og en motor på 156 hk, og Long Range med et batteri på 65,4 kWh og en motor på 217 hk.

Hyundai Kona er mest en elbil
Kona, der deler grundlæggende teknik med Kia Niro, var en af de første elbiler på det danske marked. Derfor har elversionen hidtil været den mest solgte i Danmark. Det ventes at fortsætte i det den danske importør forventer at sælge 2/3 el og 1/3 benzin.
Den nye el-version har fået lidt større batterier både i den lille og den store udgave, hvilket også giver længere rækkevidde. Begge versioner har baghjulstræk.
Den større bil giver også større bagagerum også i elversionen. Det er vokset fra 332 liter i den gamle Kona til 466 liter i den nye. Hertil kommer en LED-belyst frunk med plads til 27 liter foran.
El-Kona kan også monteres med trækkrog. Den må trække 300 kg med det lille batteri og 750 kg med det store.

Et helt nyt interiør i Hyundai Kona byder blandt andet på store touchskærme, ny gearvælger og masser af aflæggeplads.
© HyundaiHvordan kører Hyundai Kona?
Endnu har vi kun kørt benzin-versionen. Den kører behageligt. I byen yder selv den lille motor på 1,0 liter nok til, at man følger med trafikken. Motoren har tre cylindre og brummer således en smule, når den skal sejtrække, men motorrummet synes til gengæld godt støjisoleret, og det er generelt ikke en gene, at motoren er tændt.
Hjælp fra en lille turbo betyder, at der er fint med ydelse ved lave omdrejninger, men til mellemaccelerationer hjælper flere omdrejninger ikke synderligt, og det giver en følelse af, at Kona er langsom. I realiteten er problemet ikke slemt, men vil du være helt sikker på, at du kan gennemføre overhalinger på motorvejen nemt, så vælg varianten med 198 hk.
Forruden er af en lyddæmpende type, og både vind- og motorstøj synes forbavsende lav selv ved motorvejshastigheder. Vælger du en variant med store fælge, eksempelvis N-Line med 18-tommer fælge (kun bezin-varianten), bliver rumlen fra vejen et irriterende på længere ture.
Undervognen håndterer ikke sving med samme ophøjede ro som eksempelvis en i20, og karossen krænger ved pludselige styreudslag. Der er dog en fasthed gemt under stylterne, og Kona sejler ikke over forhjulene.
Hyundai Kona er nærmest blevet... Fed?
Havde du pæne ord at sige om designet på den forrige Kona, var det en enkeltbillet til voksenmobberi i vennegruppen. Tiden var heller ikke venlig ved designet, der efter et facelift syntes direkte mærkeligt.
Den nye generation, der nærmest ligner et kryds mellem den gamle Kona og en Hyundai Tucson, er derimod futuristisk at se på.
Indendørs har Kona også fået en gevaldig overhaling; Instrumenteringen er digital fra billigste version, og gearvælgeren er rykket op på ratstammen, så kabinen føles mere luftig. Et nyt infotainment-system vises på en skærm på 12,4 tommer.

De to benzinmotorer på henholdsvis 1,6 liter og 1,0 liter kunne prøvekøres til pressearrangementet i Nordhavnen.
© HyundaiPriser på Hyundai Kona
Den mindste benzin-version på 1,0 liter og 120 hk koblet til en manuel gearkasse koster starter ved 284.995 kr. Automatgear koster det 25.000 kr. ekstra.
Den store motor på 198 hk starter ved 349.995 kr., og et tilkøb af automatgear koster fortsat 25.000 kr. oveni.
Elversionen med det lille batteri på 48,4 kWh, der giver en rækkevidde på 377 km starter ved 299.995 kr. Long Range-varianten med det store batteri på 65,4 kWh og en rækkevidde på op til 514 km, starter ved 329.995 kr.
Der findes fire udstyrsniveauer til Kona:
Pure, Essential, Advanced og N-Line. Af disse synes Essential, der tilføjer 2-zonet klimaanlæg, adaptiv fartpilot og vognbaneassistent til standardudstyret, og som starter ved 304.995 kr., som en oplagt storsællert.
Til 324.995 kr. får du en langt større skærm med digitale instrumenter og nogle større alufælge. Vil du op og blære dig, koster det 339.995 kr. for den såkaldte N-Line model, der har sportslige rørhaler, 18-tommer alufælge og indfarvede skærmkanter.

Det sportslige udstødningsrør "larmer" ikke meget mere end det normale – men det vinder Brian-point!
© Frederik HauschildtHvad synes vi om Hyundai Kona?
Hyundai Kona benzin ligger til den dyre side, men for pengene får man en helstøbt bil med meget få kritikpunkter. Elversionen ligner et bedre tilbud, også i den aktuelle skærpede konkurrencesituation.
Udstyrsvarianter
Essential
Stor digital instrumentering og touchskærm, klimaanlæg, Bluelink, Bluetooth, adaptiv fartpilot, varme i rat og forsæder, el-klapbare sidespejle med varme og integreret blinklys, bakkamera, parkeringssensor både i for og bag, LED-forlygter, LED-kombinationsbaglygter, batterivarmer, varmepumpe, der kan opvarme kabinen, når det er koldt og nedkøle den i varmt vejr. Derudover har den automatisk skiltegenkendelse, automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse samt krydsfunktion, aktiv vognbaneassistent med følgefunktion og motorvejsassistent.
Advanced
Derudover bl.a. trådløs opladning af smartphone, sæder i dellæder, opvarmet ladeport, LED-bånd med pixel-design mellem forlygter, LED-forlygter med projektørlinse og indvendig Vehicle-to-Load (V2L), så man kan oplade ens enheder direkte fra bilens batteri med det indbyggede 220V-stik.
Ultimate
Desuden et 360 grader omgivelseskamera, der gør det muligt at kigge hele vejen rundt om bilen, blindvinkel-sensor med kameravisning, BOSE-lydsystem inkl. diskanthøjtaler, elektriske forsæder, head-up display, elektrisk bagklap, der giver nem adgang til bagagerummet, nødbremse med fodgængerkendelse ifm. bakning samt udvidet automatisk nødbremse med bl.a. sideregistering og undvigeassisten, som bl.a. øger sikkerheden for de bløde trafikanter i trafikken.
N-Line (kun benzin-versioner)
Sportslige rørhaler, 18-tommer alufælge og indfarvede skærmkanter.