En rigtig SUV
Det nye koncept fra Hyundai kommer i kølvandet på Ioniq 5 og det senest præsenterede skud på stammen, Ioniq 6. Netop Ioniq 6 kommer til at blive gadeversionen af et koncept, som blev præsenteret tilbage i marts 2020 ved navn Prophecy.
Sløret er netop blevet løftet for den nye elektriske Hyundai Ioniq SEVEN ved LA Auto Show i Los Angeles, USA. Den er er planlagt til at komme til salg i 2024 og er baseret på platformen Electric Global Modular Platform (E-GMP) som vi kender fra Ioniq 5. Forskellen bliver bare at akselafstanden bliver større, så den rykker op i klassen over og kan kalde sig for en ægte SUV.
Hvis du er blevet nysgerrig på den eksisterende, elektriske Hyundai, Ioniq 5, kan du læse mere om den her.

Modigt design
Hyundai fortæller, at rækkevidden på den nye Ioniq 7 bliver ca. 482 km, og at den kan lade med 350 kW lynladning. Om det kommer til at gælde for gadebilen må tiden vide, selvom det i den grad er en mulighed. Hyundai Ioniq 5 lader med 221 kW.Udadtil dominerer LED-lygterne udseendet og leder tankerne hen på Hyundais minivan Staria, hvor LED'erne også spiller en central rolle i designet.
En anden central designfeature er den markante bagrude. Hvorvidt Hyundai formår at tage det udtryk med til gadebilen er ikke til at sige, men det er nærliggende at tro, at det bliver en udfordring at få den til at leve op til sikkerhedsreglementerne.

Kampen mod hverdagen
Hvordan Hyundai Ioniq 7 kommer til at tage sig ud afhænger af, hvor hårdt hverdagen rammer den, når den skal forvandle sig fra koncept til gadebil. Vi så det ved Ioniq 6, som i konceptformen, Prophecy, var en udsøgt sedan med bløde, lækre linjer, men i gadeversionen var blevet noget mere hverdagsagtig.
Samme skæbne kommer nok også til at overgå den nye Ioniq 7, men i hvor stor en udstrækning det kommer til at gøre sig gældende bliver interessant i sig selv.
