hyundai ioniq 6 rækkevidde test pris


© Bil Magasinet

Test af Hyundai Ioniq 6: Alt hvad du skal vide om den funky el-coupé

Vi har testet Hyundai Ioniq 6 og samlet alle detaljer om design, specifikationer og ikke mindst rækkevidde på den nye Hyundai Ioniq 6.

18. april 2023 af Mathias Brandt, Mikkel Østrup-Jeppesen, Emma Steensen & Patrick Boje Jensen

Hyundai Ioniq 6 får lang rækkevidde

Ordene, Hyundai selv bruger til at beskrive mærkets nye elbil Ioniq 6, er ikke ligefrem små i slaget. "En elektrificeret streamliner", hvis kabine er et "rum af muligheder" og samtidig en "mindful puppe".

Hyundai Ioniq 6 kommer med to forskellige batterier. Et mindre på 53 kWh, der giver en rækkevidde på 429 km (WLTP), og et større på 77,4 kWh med en rækkevidde på 614 km (WLTP). Sidstnævnte batteri kender vi fra Ioniq 5.

Batterierne kan lades med hele 239 kW. Optimalt vil det kunne give 351 km rækkevidde på blot et kvarter.

Dens strømlinede udseende og aerodynamiske udtryk har været med til at gøre Ioniq 6 til den bil i Hyundais modelprogram der generer den mindste vindmodstand, med en luftmodstandskoefficient på blot 0,21 cw.

Det sorte bånd, der ligger henover fronten af bilen, er fyldt med sensorer, faktisk syv i alt, som hjælper med alt fra vejbaneassistenter til automatisk fjernparkering.

Du kan læse mere om Hyundai Ioniq 6 her:

hyundai ioniq 6 test
© Hyundai/Simon Meyer

Test af Hyundai Ioniq 6 - ikke så speciel, som den ser ud

Mathias Brandt

Jeg har sjældent oplevet så mange negative kommentarer omkring en bils design, som da jeg lagde billeder af den nye Hyundai Ioniq 6 på Bil Magasinets Instragram-profil. Jeg skal ærligt indrømme, at det forbavsede mig, da det ikke er det indtryk, jeg fik, da jeg så bilen.

Jeg medgiver at Hyundai Ioniq 6 har et meget særpræget design, men direkte grim, det synes jeg nu ikke. 

hyundai ioniq 6 test pris
© Hyundai/Simon Meyer

Hyundai Ioniq 6 med velkendt kabine

Hvis du har siddet i en Hyundai Ioniq 5, så er der ikke meget, der kommer bag på dig fra førersædet i en Ioniq 6. Rattet er stort set identisk, skærmen, der går på tværs og indeholder både instrumentering og infotainmentsystem, kender vi også fra Ioniq 5 og betjeningen til klimaanlæg ligeledes.

Den er baseret på samme skalerbare platform som Ioniq 6, men hvor 5’eren har en akselafstand på 300 cm, må Ioniq 6 nøjes med 295 cm. Det er dog ikke noget, man oplever i kabinen, som har masser af plads.

Specielt bagsædet er virkelig godt. Benpladsen er fænomenal og loftshøjden bliver heller ikke et problem med mine 187 cm. Sædehynden er dyb, hvilket giver en god lårstøtte og selve sædets vinkel er rigtig god.

Læs også: Test af voldsomme Tesla Model X Plaid.

hyundai ioniq 6 test
© Hyundai/Simon Meyer

Hvor lang er rækkevidden i Hyundai Ioniq 6?

Under den danske presselancering var det kun Hyundai Ioniq 6 Long Range med baghjulstræk,  vi kunne køre. Det er også denne udgave, som Hyundai forventer at sælge flest af. Med et batteri på 77,4 kWh og et meget aerodynamisk design har Ioniq 6 en flot officielt rækkevidde på 614 km.

Det er for tidligt at sige, om det er muligt at komme i nærheden af dette tal i virkeligheden, men de første indikationer virker lovende. Når Ioniq 6 lanceres i Danmark i slutningen af april, vil alle varianterne være udstyret med 18” hjul for at maksimere rækkevidde.

Man kan for 9.995 kr. ekstra opgradere til et sæt 20” hjul, men så skal man forvente, at man mister omkring 70 km rækkevidde. 

hyundai ioniq 6 test pris
Test af Ioniq 6© Hyundai/Simon Meyer

Hvad kommer Ioniq 6 til at koste?

Der findes tre forskellige udstyrsvarianter: Essential, Advance og Ultimate. Den absolut billigste Hyundai Ioniq 6 med det lille batteri og laveste udstyrsniveau, Essential, koster fra 374.995 kr.

Forbliver man i laveste udstyrsniveau og opgraderer til det store batteri, koster det 25.000 kr., så prisen lander på 399.995 kr.

Her får man også baghjulstræk, men effekten er øget fra 151 hk til 229 hk. Man kan også få det store batteri med firehjulstræk og 325 hk. Her starter prisen på 464.995 kr. for udstyrsniveauet "Advance".

Der findes også en Ioniq 6 med et lille batteri på 53 kWh, som har en rækkevidde på 429 km. For mig at se er der ingen grund til overhoved at overveje det lille batteri. Prisforskellen er lille, og gevinsten er stor ved at spendere lidt mere og få de store batteri.

hyundai ioniq 6 test pris
Test af Ioniq 6© Hyundai/Simon Meyer

Hyundai Ioniq 6 er veludstyret

Selv i laveste udstyrsniveau Essential, er Ioniq 6 rimelig veludstyret. Her er ting som el-bagklap, 2-zonet klimaanlæg, fuld digital instrumentering, parkeringssensor for- og bag, trådløst opladning og meget væsentligt – en varmepumpe.

Hyundai forventer, at det bliver det mellemste udstyrsniveau, Advance, der bliver det mest solgte. Her stiger prisen på Ioniq 6 med 77,4 kWh batteri til 429.995 kr. Til gengæld opgraderes bilen blandt andet med dynamiske Matrix-LED forlygter, varme i bagsæderne, elbetjente forsæder og head-up displat

Køreoplevelsen er mere sportslig sammenlignet med Ioniq 5. Styretøjet er præcist og affjedringskomforten er god. Det samme gælder støjniveauet som er lavt takket være en CW-værdi på 0,21 som er et udtryk for hvor aerodynamisk bilen er.

De første biler er allerede landet i Danmark, men Ioniq 6 får først officiel premiere den 28. april

Priser på Hyundai Ioniq 6

Standard range

Batteri: 53 kWh

Ydelse: 151 hk

Rækkevidde: 429 km

  • Essential: 374.995 kr
  • Advanced: 404.995 kr.

Long range

Batteri: 77,4 kWh

Ydelse: 229 hk

Rækkevidde: 614 km

  • Essential: 399.995 kr
  • Advanced: 429.995 kr.
  • Ultimate: 464.995 kr.

Long range Performance

Batteri: 77,4 kWh

Ydelse: 325 hk

Rækkevidde: 583 km

  • Advanced: 464.995 kr.
  • Ultimate: 504.995 kr.

hyundai ioniq 6 pris
© Hyundai

Ioniq 6 i tre varianter

Der kommer tre forskellige varianter af Ioniq 6. Den mindst ophidsende - og formentlig billigste - variant har det lille batteri og baghjulstræk. Ydeevnen bliver 151 hk og 350 Nm. 

Mere populær forventes det, at varianten med stort batteri og baghjulstræk. Den vil kunne prale af rækkevidden på 614 km (WLTP) og 228 hk. Til kunder, der spejder efter firehjulstræk, kommer der også hidsig variant med 325 hk, som nupper 0-100 km/t på 5,1 sek.

Som standard sidder der 18" fælge på Ioniq 6, men det vil være muligt at tilkøbe 20". Til bilen følger en farvepalette på hele 11 forskellige farver, kunderne kan vælge mellem.

Hvad ved vi om Hyundai Ioniq 6?

Batteri: 53 kWh og 77,4 kWh

Rækkevidde: 429-614 km (WLTP).

Ydeevne: 151-325 hk

Påhæng: 1.500 kg.

Dimensioner L/B/H: 485, 188, 149 cm

Bagagerum: 401 liter (plus 45 liter i front)

Vi ved også nogenlunde, hvordan Hyundai Ioniq 7 kommer til at se ud. Det bliver en stor SUV på samme platform.

hyundai ioniq 6 rækkevidde test pris
© Hyundai

Er Hyundai Ioniq 6 et hit? 

Vi har kørt første tur i bilen. Du kan se testen i videoen herunder:

Ioniq 6 har tæpper af fiskegarn

Instrumentering og infotainment håndteres af to sammenbyggede 12-tommer skærme. Den traditionelle midterkonsol er fjernet og er i stedet erstattet en slags “bro”, der både agerer armlæn og kopholder – men også giver store mængder aflægningsplads.

Ioniq 6 bliver udstyret med justerbart ambiencelys – dog formentlig kun i de højeste udstyrsniveauer. Her kan man blandt andet vælge mellem 64 lysfarver til kabinen, som i øvrigt kan fyldes med bæredygtige materialer. Både sæder og himmel kan fås beklædt med genbrugsplast, og som noget nyt hos Hyundai er tæpperne lavet af genbrugte fiskenet.

Læs også: De mest interessante elbiler på det danske marked.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...