Hyundai Kona 1,0 T-GDi Select, forfra 2017, grøn, Teglholmen Købnehavn
© A. Hanen

Hyundais rigtige SUV skubber til priserne

Kona er ikke bare Hyundais version af Kia Stonic - den er også dyrere

23. december 2017 af Mikkel Thomsager
Hyundai Kona 1,0 T-GDi Select, bagfra 2017, grøn, Teglholmen Købnehavn
© A. Hansen

Det var Jacob Dalby, der var til den internationale præsentation af Hyundai Kona, og han kom hjem med en neutral beretning hældende til det negative med det forbehold, at Hyundai er sent ude med en model i den lille SUV-klasse.

I sidste uge nåede den så København, og jeg fik en kort tur i bilen, som nok kommer sent, men til gengæld skiller sig ud. Ikke mindst i forhold til Kia Stonic. 

Godt det samme, for jeg synes Stonic sætter sig mellem to stole. Den vil gerne være en SUV, men kører som en minibil.

Det gør Kona ikke. Den er og kører som en SUV.

Hyundai Kona 1,0 T-GDi Select, kabine 2017

Ikke på Kia-teknik

Selv om Kia og Hyundai deler megen teknik, har de to biler da heller ikke noget med hinanden at gøre i den grundlæggende teknik.

Motorerne er ganske vist de samme, men hjulophæng og platform er forskellig, og modsat Stonic fås Kona med firehjulstræk. Den er også højere end Stonic, ikke mindst når man sidder bag rattet.

Køreoplevelsen er også helt anderledes. Stonic vil gerne være sporty, og det lykkes knap. Kona vil gerne være SUV, hvilket betyder bløde affjedring og mere forsigtig fremfærd, som det passer sig til biltypen.

Det lykkes godt for Kona.

Hyundai Kona 1,0 T-GDi Select, 2017, midterkonsol, Teglholmen Købnehavn
© A. Hansen

Eksplosiv prissætning

Det er alt sammen godt, og ved første øjekast ser prisen også fin ud. 

Den starter ved 179.995 kr. 

Men det er desværre en meget skrabet version, hvilket fremgår tydeligt i kabinen, som udelukkende er beklædt med hård, sort plast. Og så snart man skal have mere udstyr, løber det op. 

Basis-motoren er den kendte 3-cylindrede 1,0 liters benzin-motor på 120 hk. Der er ingen diesel på programmet i første omgang.

Vil man have firehjulstræk starter priserne ved 299.995 kr., hvilket også skyldes, at det i første omgang kun kan kombineres med den kraftige 1,6 liters benzin-motor på 177 hk og Hyundais 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse.

Automatisk fartpilot fås kun sammen med automatgearet, som kun fås med 1,6 liters motoren, og da mod en merpris på over 20.000 kr.

Det gør Kona til en dyr bil i klassen.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.