Den nye generation af Hyundai's brintbil har en rækkevidde på op til 666 km på en tankfuld brint. Navnet er Nexo opkaldt efter Nexø på Bornholm. Bilen er udviklet til at producere sin egen strøm og kører udelukkende på brint. En optankning tager 3-5 minutter på en brinttankstation.
Brint fremstilles ved at spalte vand i brint og ilt. Når brinten igen blandes med ilt fra luften, løber processen baglæns, og der dannes vand og strøm. Vandet ledes ud af bilens udstødningsrør, og strømmen sendes direkte til elmotoren.
Samtidig er der indbygget et batteri, så bilen fungerer som en hybridbil. Et filter renser luften, når den kører, hvilket bidrager til at forbedre luftkvaliteten i stærkt trafikerede byområder.
To udstyrsversioner af Nexo
Hyundai Nexo markedsføres i to udstyrsversioner: Trend og Premium.
Trend har blandt andet automatisk nødbremse der både kan genkende biler, fodgængere og cyklister, vognbaneassistent, træthedsregistrering, aktiv vognbaneassistent, 7" skærm, trådløs opladning af mobil, bakkamera, Bluetooth, adaptiv fartpilot, bakspejl med automatisk nedblædning, blindvinkelalarm, 2-zone klimaanlæg, LED-forlygter, elbagklap, varme i forsæder samt rat og ventilation ved 2. sæderække.
Yderligere er der et system, der automatisk manøvrerer bilen ind på en p-plads. Processen starter, når chaufføren sætter gearvælgeren i ’P’, stiger ud af bilen og bruger nøglen til fremad- eller bagudgående bevægelser. Nexo Trend fås fra 599.995 kr.
Premium har herudover også soltag, 19” alu-fælge, tagrælinger, ventilerede forsæder med to separate ventilationsenheder i hvert sæde, bagsæder med varme og KRELL-lydsystem med 8 højtalere. Priserne begynder ved 629.995 kr.

Hvor tanker man?
Der er ved at blive bygget et landsdækkende netværk af brinttankstationer, der skal dække større byer på tværs af landet.
I Danmark findes der på nuværende tidspunkt otte brinttankstationer; Aalborg, Køge, Gladsaxe, København Sydhavnen, Korsør, Aarhus, Kolding samt Esbjerg – og snart også i Herning. I løbet af de kommende år forventes yderligere stationer.
I Danmark sælges brint til samme pris som benzin per kørt kilometer.
Som på alle andre Hyundai-personbiler har Nexo 5 års garanti uden kilometerbegrænsning, og dertil 8 år/200.000 km garanti på batteriet.

I sommeren 2018 fik Jacob Dalby fra Bil Magasinet første indtryk af Hyundai's nye elbil i Oslo. Artiklen får du her:
Hvor?
Solen bager ned over Oslos Gardermoen lufthavn, hvor en stribe af den nye Hyundai Nexo står klar til test i bytrafik og på landevej.
Modsat konkurrenterne ligner Nexo ikke noget, der er tegnet af en designer på LSD. I stedet ligner den en moderne, men almindelig bil.
© Uli SonntagHvad er nyt i Hyundai Nexo?
I 2013 lancerede Hyundai en grøn variant af crossoveren ix35 med en brændselscelle i stedet for en konventionel forbrændingsmotor. I en proces, der kun udleder vand, laver brændselscellen brint om til strøm, som så driver en elmotor.Nu er koreanerne klar med næste generation af biltypen. Navnet er Nexo, opkaldt efter Nexø på Bornholm – og den er fra bunden udviklet til at producere sin egen strøm. Af væsentlige nyheder er et futuristisk og mere strømlinet design og pladsen i bagagerummet er forbedret. Dertil en byge af nyt komfort- og sikkerhedsudstyr, som gør bilen delvist selvkørende og til noget af en luksusvogn.

Nexo er udstyret med tre små brinttanke, der ikke stjæler voldsomt meget plads i bagagerummet. Her er plads til 461 liter, svarende til hvad du får i en bil fra Golf-klassen.
© Bil Magasinet
Det ligner en almindelig forbrændingsmotor, men under skjoldet ligger en elmotor og en brændselscelle.
Er det bare en kompliceret elbil eller hvad?
Nexo kører som en elbil og drives fremad af en elmotor med 163 hk/395 Nm. Det er nok til at accelerere den magelige crossover lydløst til 100 km/t på 9,5 sek. Topfarten er opgivet til 179 km/t. Men modsat i en elbil, skal du ikke bekymre dig om bilens rækkevidde (heller ikke om vinteren) eller spilde din tid, mens batteriet lader op.
Nexo er opgivet til at kunne køre 666 km på en tankfuld brint og det tager under 5 minutter at fylde tanken med brint. I Danmark er der i skrivende stund omkring 10 brintstationer, hvilket gør vores land til dét med den bedste dækning.
I Norge er Uno-X i gang med at udbygge et netværk af brintstationer, så antallet landet på 20 inden 2020. Anlæggene producerer brinten direkte på stedet ved hjælp af lokal strøm.

Nydeligt interiør med digital instrumentering a la Mercedes-Benz's "widescreen cockpit".
© Bil MagasinetHvem er konkurrenterne?
I skrivende der er kun Toyota Mirai og Honda Clarity, men vi forventer at se konkurrenter fra de store tyske bilmærker inden længe.
Hvad skal den koste?
Den gamle ix35 Fuel Cell startede, såvidt vi husker, med at koste tæt på en million kroner, men endte med at koste cirka det halve.
Den danske Hyundai-importør har ikke regnet priserne færdige endnu, men pressechefen så ikke chokeret ud, da en kollega fra FDM gættede på en startpris på omkring 600.000 kr. Nexo lander i Danmark i løbet af 2019.
Læs hele testen og mere om køreoplevelsen i Hyundai Nexo i et kommende nummer af Bil Magasinet.