Hyundais nye sekskantede front og de slanke linjer giver ix35 et let og næsten sexet udtryk© bilmagasinet.dk

Hyundai ix35 2,0 CDRI

ix35 er designet, konstrueret og bygget af euro­pæere, kører 18 km/l og ser godt ud. Der røg de fordomme

18. marts 2010 af Steen Bachmann

 

Hvis du kender Tucson fra 2002 med det tungsindige ydre, får du et chok, første gang du ser den nye generation. I hvid og med de nye, dramatiske linjer står den som en moderne, kompakt bil, og når du ser den på vejen, ­virker den klart mindre end sin ­forgænger.

Det er et designtrick, for i ­virkeligheden er den næsten på millimeteren lige så lang, bred og høj som en VW Touran, men ikke tilnærmelsesvis så rummelig. For mens Touran har lodrette vin­duesflader, afslører de skarpe linjer, hvor designerne hos Hyundais europæiske center i Rüssels­heim, Tyskland, er gået på kompromis. Det er de, hvad angår rummelighed. Man kan ikke få alt og da det er en bil på over 4,4 meter, er der på ingen måde tale om en trang kabine.

Hyundais nye sekskantede front og de slanke linjer giver ix35 et let og næsten sexet udtryk

© bilmagasinet.dk

Mens det er lige så svært at sælge SUV’er i Danmark som at overbevise miljøtosser om, at en bil både kan være en SUV og venlig mod miljøet, regner Hyundai med, at det europæiske marked for bil­typen stiger med 10 pct. de næste to år. Optimister kan vi li’, men har de noget at have det i? Ja, det må man sige.

Glem benzinmotoren
Det var ellers ikke, fordi det begyndte godt. Fra Roms ­hæslige trafik kører vi nordpå i en ­testbil med den 2-liters benzin­motor med 163 hk, som vi kender fra Hyundai Sonata. Den er koblet til en lidt slatten, 5-trins manuel gearkasse og sad i en bil med ­firehjulstræk, hvilket giver 70 kg ekstra på vægten og er gift for motoren, selv om bilen med en køreklar vægt på 1.525 kg hører til letvægterne i klassen. Ved 80 km/t i fjerde gear sker der intet, og ved 80 km/t i femte er der nærmest tale om, at farten falder på trods af et moment på 197 Nm ved 4.600 o/min. For at udføre en tjep overhaling skal du ned i tredje og op over 5.000 o/min, og selv om vi er et ­magasin, der elsker omdrejninger, gælder det ikke her. Duer ikke, glem basismodellen til 300.000 kr.

For en merpris på 45.000 kr. får du en neddroslet 2-liters udgave af Hyundais 2,2-liters commonrail-motor, som vi tidligere har skamrost. Dét er noget, der fungerer. Op i sjette gear, og så triller vi derudad uden grove toner, og uden at man ­egentlig hører noget til motoren. Den 2-liters udgave fås i versioner med 136 og 184 hk, og det skal blive interessant at se, om Hyundais danske importør kan komme på ét eneste fornuftigt argument for den store. Den lille ­fungerer fint sammen med bilen, og et moment på 320 Nm er ikke ringe i betragtning af brændstofforbruget på over 18 km/l i snit. Den store version af motoren yder 23 pct. mere, nemlig 392 Nm.

Til oktober går en mindre ­dieselmotor på 1,7 liter og 115 hk i produktion på Hyundai/Kia-fabrikken i Slovakiet. Som den 2-liters vil den få variabel turbogeometri, hvilket sammen med aut. start/stop vil betyde et snitforbrug på op mod 20 km/l og et CO2-udslip på 139 g/km. Det er godt gået. Der kommer også en mindre benziner på 1,6 liter med variabel ventilstyring og direkte indsprøjtning, der yder 140 hk helt oppe ved 6.400 o/min. Snitforbrug og moment er endnu ikke oplyst. Styretøjet i ix35 har elektrisk servo, men det er ­lykkedes at programmere softwaren til det fartafhængige system, så det opleves som neutralt.

De buede former i kabinen er inspireret af den nye front, der kommer på alle Hyundais modeller

© bilmagasinet.dk

Alle Hyundais biler leveres fremover med fem års garanti, fem års gratis vejhjælp og et årligt eftersyn de første fem år uden omkostninger for ejeren. Det er en garantiordning, der er til at forstå.

ix35 har et rimeligt standardudstyr i forhold til prisen, selv om vi forventer aircon i en bil af denne type. Standard i ­billigste Classic-variant er ­hill-holder, nedkørselsassistent, automatisk katastrofe-bremselys, der slår alarmblink til ved hårde opbremsninger, og aktive nakkestøtter. I kabinen noterer vi en ny, vovet design­retning, og at detaljer som USB-, iPod- og AUX-stik er standard sammen med fire elruder, læderdetaljer på døre, armlæn, rat og gearstang, ventilationsdyser til bagsædet, men altså ikke aircon. Med Premium-pakken til 40.000 kr. får du 2-zone klima, læder, nøglefri adgang, sædevarme for og bag og en hel del andet, så den ligner det bedste køb.

Det mest åbenlyse problem ved de frække linjer er, at børn vil sidde meget dybt på bagsædet. Hyundais Head of Design, dr. Thomas Buerkle, siger til Bil Magasinet, at man naturligvis har testet bilen med børn på bagsædet, og at de højt placerede vindueskarme kompenseres af SUV’ens høje siddestilling. Ok, Dr. Buerkle, den tror vi så ikke på, men vi havde ikke medbragt børn på presseturen, så testredaktør Nymann må låne et par unger og selv udføre forsøget om et par måneder, når ix35 kommer til Danmark. Du hører nærmere.

Alle Hyundais biler hedder fremover noget med “i”. Den næste Sonata kommer derfor til at hedde i40 og den næste Santa Fe i45.

© bilmagasinet.dk

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...