Første test: Hyundai Ioniq på ren el

Hyundai Ioniq Electric er prissat så mange danskere kan være med, og så har den tilmed en rækkevidde, der dækker de flestes behov. Læs vores test her

4. september 2019 af Lars Krogsgaard

Hvor er vi?

Vi er taget til Amsterdam for at køre den nye 100% eldrevne Ioniq. En ny version som Plug-in hybrid bliver også præsenteret, men vi har kun mulighed for at køre den rene elversion. Vi kører på både motorveje, blandede landeveje og bykørsel i Amsterdam.

Bil Magasinet er inviteret af Hyundai

Hvad er nyt i Ioniq Electric?

Det nye er selvfølgelig at Ioniq Electric nu også fået et facelift, og der er derfor også en del designænderinger at se nærmere på. Men lad os først og fremmest koncenterere os om el-drivlinien. 

Den bliver drevet af et 38,4 kWh batteri og elmotoren yder 136 hk. Det giver ikke helt det samme morsomme skub i ryggen, som vi er vant til fra fx Tesla’erne og BMW i3, og den definerer derfor sig selv som en mere nedtonet elbil, også selv om den ikke på nogen måde føles langsom.

Det gør dog også den officielle rækkevidden på 311 km mere realistisk at nå. Nyt er også en 7.2 kWh oplader ombord, som kan sætte fart på ladningen, og sætter du den til en 100 kWh hurtiglader, kan du oplade den til 80% på 54 minutter.

Ioniq Electric er opdateret indvendig og udvendig 

Indvendigt er der også sket lidt under faceliftet. Ioniq Electric har fået en ny skærm i den redesignede midterkonsol, hvor der nu er touch-betjening af klimaanlægget og andre mindre funktioner. 

Der kommer forskellig størrelse skærme i hvert sit udstyrsniveau og er hhv. 7 tommer og 10,25 tommer. Den sidstnævnte er med en smart og overskuelig split screen funktion. Der er også kommet bakkamera, og stemningslys i kabinen. Derudover fås Ioniq Electric med adaptiv fartpilot med Stop&Go og vognbaneassistent, dog er sidstnævnte kun en del af Premium-pakken til 20.000 kr ekstra.

Udvendigt er der sket opdateringer af lygter og flere designelementer. Det ser godt ud og gør bilen skarpere at se på.

Bremsen bliver næsten overflødig

Nyt er også et regenereringssystem, hvor du med paler bag rattet kan justere hvor meget eller hvor lidt systemet skal motorbremse og derved hvor effektiv den bliver til at opsamle bremseenergi, når du slipper gaspedalen. 

I kraftigste opsætning motorbremser den så meget, at du sjældent kommer til at bruge de rigtige bremser. Modsat kan du også stille systemet, så den nærmest ikke motorbremser. Det fungerer rigtig fint og giver en noget mere behagelig og glidende kørsel, end det ellers gør i mange andre elbiler.

Hvem er konkurrenterne til Ioniq Electric?

Feltet af rene elbiler spænder jo over en del forskellige biltyper, men da den lige nu er i den meget billige ende, er de nærmeste konkurrenter allesammen 60-80.000 kroner dyrere og tæller Kia e-Niro og Nissan Leaf E+. Hyundai Kona Electric er basalt set samme bil, og koster derfor også det samme som Ioniq EV.

Hvornår lanceres Hyundai Ioniq Electric?

Ioniq Electric er på markedet i løbet af efteråret. Prisen er næste helt flad over de tre modeller. Den almindelige hybrid og plug-in hybriden koster begge to 269.000 kr og Ioniq Electric koster kun 10.000 mere.

Vi Synes

Ioniq Electric er måske ikke verdens mest spændende elbil, men det er en af de hverdagskrigere, der bliver mere og mere udbredte blandt elbiler. Den leverer på de punkter den skal, med behagelig køreegenskaber og en fornuftig rækkevidde, og så til en meget skarp pris!

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.