Hyundai Ioniq 5 elbil crossover
© Hyundai

Verdenspremiere: Hyundai præsenterer el-crossover med skarpe kanter og lynhurtig ladning

Hyundai har netop haft verdenspremiere på deres helt nye, elektriske crossover, der kommer til Danmark i sommeren 2021.

23. februar 2021 af Patrick Boje Jensen

Nu har hele verden for første gang fået lov til at kaste blikket på Hyundai's første 100 pct. elektriske bil, Ioniq 5.

Den er Hyundai's første bil på E-GMP-platformen, som de deler med søstermærket Kia, og som i alt skal lægge base til 23 biler fra de to mærker frem mod 2025.

Det er især på designet, at Ioniq 5 skiller sig ud. Udseendet er baseret på konceptbilen EV45, og Ioniq 5 har masser af skarpe kanter, pixel-inspirerede lygter, 20 tommer fælge og dørhåndtag, der kan gemme sig i døren.

Hyundai Ioniq 5 elbil crossover
© Hyundai

Kan fås med baghjulstræk

Ioniq 5 vil kunne fås med to batteristørrelser - 58 og 72,6 kWh. Som mange andre elbiler kan Ioniq 5 købes med to elmotorer, hvor den ene driver forhjulene, og den anden trækker på baghjulene, så der reelt er firehjulstræk.

Ioniq 5 kan også fås med blot en enkelt motor, men i modsætning til fx Nissan Ariya er den enlige motor monteret bag i og driver baghjulene - ikke forhjulene.

Lynladning som Taycan

Hyundai spår en rækkevidde på 481 km, der dog falder til 451 km, hvis man vælger de førnævnte fælge på 20 tommer. Desuden kan Ioniq 5 fås med anhængertræk, og Hyundai forudser, at den bliver godkendt til at trække 1.600 kg.

Der kan vælges enten et 400-volts batteri, hvis teknologi kendes fra mange andre elbiler eller et på 800 volt, som vi blandt andet har set i Porsche Taycan. Med 800 volt kan Ioniq 5 lades fra 10 pct. til 80 pct. på 18 minutter. Eller der kan tilføres op til 100 kilometers rækkevidde på fem minutter.

Her kan du læse, hvad vi skrev om Hyundai Ioniq 5 d. 27. januar 2021:

Står skarpt: Se de første billeder af Hyundais nye el-crossover

Ioniq 5 bliver Hyundai's første bil på E-GMP-platformen til elbiler. Den kan du læse mere om længere nede. Men først til billederne:

© Hyundai
Hyundai Ioniq 5 side

Hyundai Ioniq 5 bliver en mellemstor crossover-SUV, og ud fra billederne at dømme får den skærmkanter i anden farve eller materiale, som er obligatorisk på alle crossovers i disse dage.

© Hyundai
Hyundai Ioniq 5 bag

Både for- og baglygter har et pixelinspireret design.

© Hyundai
Hyundai Ioniq 5 lygte screenshot

Hyundai har kun sendt tre teaserbilleder ud, men har samtidig lavet en række videoer, hvor man kan få et glimt af bilen – her ses baglygterne lidt bedre.

© Hyundai/screenshot

Fart på laderen

E-GMP-platformen skal danne grundlaget for 23 nye elbiler fra Hyundai og søstermærket Kia, der præsenteres frem mod 2025.

I stil med Porsche Taycan er batteriet på 800 volt i modsætning til de 400 volt, som er udbredt i andre elbiler. Det sparer vægt, siger Hyundai, og tillader ladning med op til 350 kW, hvilket gør det muligt at lade batteriet fra 0-80 pct. på 18 minutter.

Du kan læse meget mere om E-GMP-platformen her.

Hyundai forventer at lancere Ioniq 5 i Danmark i løbet af sommeren.

Ioniq 5 interiør

Videoerne fokuserer på, hvordan der er eludtag i Ioniq 5, som man kan bruge til sit musikanlæg, TV, eller hvad man nu kan finde på. Hvad siger du til et spil Forza Motorsport på en medbragt Xbox-spillekonsol ved en kaffepause på en rasteplads?

© Hyundai/screenshot
Hyundai EV45

Ioniq 5’s design er baseret på konceptbilen EV45, som Hyundai viste frem i Frankfurt tilbage i 2019.

© Hyundai

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...