Hyundai Ioniq 5 elbil på havnen i Valencia
© Dominic Ortmanns

Første indtryk: Hyundai Ioniq 5 gør hatchback’en cool igen

Det er på mode at køre højbenede biler, men Hyundai kører egne veje. Mærkets første helhjertede elbil Ioniq 5 er en futuristisk fortolkning af en klassisk hatchback i størrelse XL. Få vores førstehåndsindtryk og alle priserne her.

6. juli 2021 af Søren Juul

Hyundai Ioniq 5: Testturen går til...

Der sidder norske nummerplader på testbilerne, men corona-restriktioner har flyttet pressepræsentationen af den nye Hyundai Ioniq 5 fra Norge til Valencia i Spanien, der koger af sommervarme. Testruten består af tæt bytrafik, motorvej – og landveje klinisk renset for udfordrende sving. Hmm….

© Søren Juul

Hvad er det for en bil?

Det er Hyundai’s første bil på mærkets nye Electric-Global Modular Platform (E-GMP), som er skræddersyet til elbiler. De kalder den selv for en CUV (crossover utility vehicle), men det virker som marketings-snak, når du ser den:

Ioniq 5 har fem døre, korte udhæng over akslerne og en stor bagklap med en kæk hækspoiler, lidt ligesom på en god, gammeldags GTI. Vi kalder den en hatchback. 

Dørhåndtagene flugter med karrosseriet, når bilen sætter igang eller du låser den.

© Søren Juul

En hatchback? Det lyder som en lille bil…

Hyundai Ioniq 5 ser kompakt ud, når den står for sig selv, men du fornemmer størrelsen, når holder overfor en SUV som en Hyundai Tucson.

Den er da også en direkte konkurrent til højbenede biler som Ford Mustang Mach-E og VW ID.4. Koreaneren har fået en gigantisk akselafstand på 300 cm, det samme som en Audi A8 og to cm længere end Mustang Mach-E, så der er snarere tale om en super-sized hatchback med hjulene presset helt ud i hjørnerne.

Ioniq 5 er konstrueret på nogenlunde samme måde som f.eks. VW ID.4, Ford Mustang Mach-e med flere, hvor batterierne bor under kabinens gulv og elmotoren ligger pladsbesparende mellem de trækkende baghjul. I den firehjulstrukne variant ligger der en elmotor ved forakslen også.  

Ioniq 5 møder SUV'en Tucson fra klassen af kompakte SUV'er. Ioniq 5 har hele 32,5 cm længere akselafstand til gavn for kabinepladsen.

© Søren Juul

Ok, så det er endnu en elbil efter samme opskrift som alle de andre?

Både og. Ioniq 5 fås med to størrelser batteri på 58 og 72,6 kWh, bag- eller firehjulstræk, 170 til 306 hk og en officiel rækkevidde mellem 384 til 481 km til priser fra 319.995 til 424.995 kr. I sig selv ikke revolutionerende i den her prisklasse. Det er derimod måden, du lader den op på.

Batteriet er på 800 Volt, ligesom i f.eks. en Porsche Taycan (eller søstermodellen Kia EV6). Det gør, at du kan lade din Ioniq 5 meget hurtigt op. Er du i nærheden af en DC lynlader, kan Ioniq 5 oplades fra 10 til 80% på bare 18 minutter – det svarer til cirka 100 friske km per fem minutter i lynladeren. Under optimale forhold kan bilen fodres med 350 kW.

Derhjemme skal Ioniq 5 bruge 7:30 timer i en 11 kW AC lader for en fuld opladning – og 6 timer, hvis den har det lille "standard range" batteri.  

De der skærme ligner altså noget fra en Mercedes! Infotainmentsystem og navigation styres på skærmen til højre – den bag rattet viser primært info om bilens drivlinje. 

© Søren Juul

Hvordan er kabinen?

Inde bag rattet sidder du højt og næsten SUV-agtigt. Der er ingen kardantunnel, så gulvet er fladt, og der er masser af praktiske aflæggerum og løsninger - inklusiv en kombineret boks/kopholder mellem forsæderne, der kan justeres 14 cm frem og tilbage. 

Instrumenteringen er helt digital og vises på to rektangulære 12,3” skærme i forlængelsen af i hinanden, der påfaldende ligner wide-screen cockpit-løsningen fra Mercedes E-klasse – men grafikken og overskueligheden villle få en Mercedes-ingeniør til at fnyse hånligt.

Rattet dækker nemt over både speedometer og rækkeviddemåleren, men testbilen er heldigvis forsynet med et glimrende head-up display, så vi kan holde øje med farten uden at flytte øjnene fra vejen. 

Topmodellen her har eljusterbare sæder med en ekstra lægstøtte, som kommer i brug, hvis du lægger sæderne helt ned for at slappe af. 

© Søren Juul

Benpladsen på bagsædet er ikke overraskende overdådig – og som et ekstra partytrick kan splitbagsæderne eljusteres 13,5 cm frem eller tilbage.

© Dominic Ortmanns

Kan den flytte sig?

Alle Ioniq 5 er i stand til at køre fra VW’s ID.4 modeller på Autobahn, inklusiv den nye GTX-variant, for topfarten er uanset variant 185 km/t (ID.4 GTX stoppes ved 180 km/t).

Vi kører topudgaven med stort batteri, 306 hk og 4x4, som på papiret er ganske kvik: 0-100 km/t tager 5,2 sekunder, så også i optrækket er Ioniq 5 foran sin tyske konkurrent. Den er dog ikke helt så god til at æde ujævnheder i asfalten i bytrafik, men den stadig yderst komfortabel.

På motorvejen ligger den stabilt og det er let at blive lullet ind i en form for smådøsig tilstand, hvor man kører alt for hurtigt, for det er mere behagelig transport. Heldigvis er adaptiv fartpilot standard.

© Søren Juul

Trods det rappe design og de kvikke præstationer er Ioniq 5 ikke nogen udpræget svingæder. Den vejer trods alt over 2 ton, som godt kan mærkes, da vi endelig finder et par rundkørsler. Styretøjet har samme feedback som et joystick, så det er svært at fornemme, hvor meget bid i asfalten Ioniq 5 reelt har, når den presses gennem sving.

Det handler i stedet om behagelig transport af familien og den opgave bliver løst overbevisende. Kommer du fra Hyundai’s ældre elbiler, vil Ioniq 5 føles som en raket på business class…

© Søren Juul

Hvad skal den koste og hvornår kan jeg prøve den?

Priserne starter som sagt ved 319.995 kroner. Vi har samlet alle priserne nedenfor. Bilen lander hos forhandlerne sidst i juli. Vi bringer den fulde test i et kommende nummer af Bil Magasinet.

Du kan prøve at få 3 numre Bil Magasinet i din postkasse for bare 99 kr. Læs mere lige her!

Danske priser Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5 Standard Range 58 kWh batteri, 170 hk, baghjulstræk, 384 km rækkevidde

Udstyrsniveau / pris:

Essential / 319.995 kr.
Advanced / 349.995 kr.

Hyundai Ioniq 5 Long Range 72,6 kWh batteri, 217 hk, baghjulstræk, 481 km rækkevidde

Udstyrsniveau / pris:

Essential / 339.995 kr.
Advanced / 374.995 kr.
Ultimate / 399.995 kr.

Hyundai Ioniq 5 Long Range Performance 72,6 kWh batteri, 306 hk, firehjulstræk, 460 km rækkevidde

Udstyrsniveau / pris:

Advanced / 399.995 kr.
Ultimate / 424.995 kr. 

...vil du vide mere om Hyundai Ioniq 5? Så kast dig over hvad vi ellers har skrevet om modellen nedenfor: 

Hyundai Ioniq 5: Det ved vi

Hyundai har siden januar løbende givet os detaljer på deres første elbil på E-GMP-platformen, Ioniq 5.

Ioniq 5 kommer i tre udstyrsniveauer: Essential, Advanced og Ultimate. Desuden bliver den tilgængelig med to forskellige batterier: 58 kWh og 72,6 kWh. De giver rækkevidder på henholdvis op til 384 km og 481 km på en opladning.

Hyundai Ioniq 5 starter fra 319.995 kr. Indstigningsmodellen hedder Essential, og har baghjulstræk, et batteri på 58 kWh og to skærme på 12,3" hver. Du får også adaptiv fartpilot, fuld LED-lys og blindvinkelsensor. Essential kan opgraderes til Advanced, og her tilføjes Heads-up Display, øko-lædersæder og en elektronisk bagklap.

Hyundai har også afsløret priser for 72,6 kWh-varianten, der til 339.995 kr. kommer med baghjulstræk og en lovlig påhængsvægt på op til 1.600 kg. Udstyret i Essential og Advanced følger 58 kWh-varianten, men vælger du det store batteri, kan du også opgradere til udstyrsniveauet 'Ultimate'. Her får du 360-graders kamera, BOSE-lydanlæg og en automatisk, fjernbetjent parkeringsfunktion. Du kan også opgradere drivlinen med det store batteri til at indeholde firehjulstræk.

Med 58 kWh-batteriet og baghjulstræk yder elbilen 170 hk, med 72,6 kWh-batteriet og baghjulstræk yder den 217 hk, mens varianten med firehjulstræk yder 306 hk.

Hyundai Ioniq 5 elbil crossover

Vildt design

Ioniq 5 er Hyundai's første bil på E-GMP-platformen, som de deler med søstermærket Kia, og som i alt skal lægge base til 23 biler fra de to mærker frem mod 2025. 

Det er især på designet, at Ioniq 5 skiller sig ud. Udseendet er baseret på konceptbilen EV45, og Ioniq 5 har masser af skarpe kanter, pixel-inspirerede lygter, 20 tommer fælge og dørhåndtag, der kan gemme sig i døren.

Hyundai Ioniq 5 elbil crossover
© Hyundai

Andre elbiler?

Leder du efter elbil, men er Hyundai Ioniq 5 ikke den rigtige for dig? Så anbefaler vi, at du kigger på:

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...