De 128 dieselheste får de mere sportslige sider frem i Hyundai i30© bilmagasinet.dk

Hyundai i30 1,6 CRDI 128 hk

Den nye, kraftige dieselmotor med 128 hk er den optimale løsning for i30

31. marts 2010 af Jens Østergård


Man fristes helt til at genbruge hr. Thomsagers overskrift fra testen af Chevrolet Cruze fornylig: "Så fandt de den rigtige motor". Ikke fordi Hyundai i30 som ­i tilfældet Cruze har manglet den helt rigtige motor indtil nu, men fordi sydkoreanerne med denne 128-hestes diesel har fundet den helt optimale løsning for bilen.

Commonrailmotoren med tilnavnet U2 er stærkere, mere brændstoføkonomisk og udleder mindre CO2 end den 115-hestes, den afløser, og sammen med et fint styretøj og en lækker, letgående og klik-klik-præcis gearkasse gør den i30-topmodellen til en kvik og køreglad sag.

Selv om den på papiret er 0,7 sek. langsommere end konkurrenten Cruze, føles den i praksis hurtigere og mere væver, fordi den er strammere og mere europæisk i sine køreegenskaber. Det samme gælder for materiale- og samlekvaliteten i kabinen, der er mere end et par tænder bedre.

I højeste udstyrsniveau, Comfort, er der rigeligt med udstyr som fire elruder, fuldautomatisk klimaanlæg, armlæn både ved for- og bagsæde, sædevarme og tågelygter. Udover Cruze er den mest oplagte konkurrent naturligvis fætteren Kia Ceed.

På grund af Kias 7 års garanti er Ceed altid løbet med sejren i en direkte sammenligning, og ikke fordi Kiaen er en bedre bil. Men den 128-hestes dieselmotor findes endnu ikke i Ceed - indtil videre ligger den kun i Kia Soul - og dermed bliver i30 for alvor attraktiv i denne konstellation.

 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...