Man fristes helt til at genbruge hr. Thomsagers overskrift fra testen af Chevrolet Cruze fornylig: "Så fandt de den rigtige motor". Ikke fordi Hyundai i30 som i tilfældet Cruze har manglet den helt rigtige motor indtil nu, men fordi sydkoreanerne med denne 128-hestes diesel har fundet den helt optimale løsning for bilen.
Commonrailmotoren med tilnavnet U2 er stærkere, mere brændstoføkonomisk og udleder mindre CO2 end den 115-hestes, den afløser, og sammen med et fint styretøj og en lækker, letgående og klik-klik-præcis gearkasse gør den i30-topmodellen til en kvik og køreglad sag.
Selv om den på papiret er 0,7 sek. langsommere end konkurrenten Cruze, føles den i praksis hurtigere og mere væver, fordi den er strammere og mere europæisk i sine køreegenskaber. Det samme gælder for materiale- og samlekvaliteten i kabinen, der er mere end et par tænder bedre.
I højeste udstyrsniveau, Comfort, er der rigeligt med udstyr som fire elruder, fuldautomatisk klimaanlæg, armlæn både ved for- og bagsæde, sædevarme og tågelygter. Udover Cruze er den mest oplagte konkurrent naturligvis fætteren Kia Ceed.
På grund af Kias 7 års garanti er Ceed altid løbet med sejren i en direkte sammenligning, og ikke fordi Kiaen er en bedre bil. Men den 128-hestes dieselmotor findes endnu ikke i Ceed - indtil videre ligger den kun i Kia Soul - og dermed bliver i30 for alvor attraktiv i denne konstellation.