Hyundai i20 N er en humørbombe
Det er efterhånden svært at holde humøret højt, hvis man mener, køreglæden spirer bedst i en fossilbil.
De hurtige elbiler står i kø for at overtage markedet og ydmyger allerede de dødsdømte benzinbællere i lyskrydsdueller. Der er bare et problem: De fleste slæber på et tungt batteri, der ikke alene skal lades op, det gør også elbilerne tunge at danse med i sving.
GTI-fans kan afvente, at bilfabrikkerne løser dét – eller gå efter en klassisk opskrift, der er blevet forfinet siden VW præsenterede den første, hurtige variant af Golf i 1975.
De bedste GTI’er leveres i dag af Hyundai’s N-afdeling, under ledelse af en tidligere BMW M-boss Albert Biermann, som udretter mirakler med fossilmotor og chassis til en voksende kult af bilentusiaster.
Hyundai i20 N er lige så smittende en humørbombe, hvis du kan leve med kun lidt plads, en pubertær styling med en struttende hækspoiler og et udstødningsrør, der lyder som om, nogen har punkteret bagpotten. Og nå ja, affjedringen er så hård, at organerne får en rystetur på motorvejen.
Læs også: Alt om Hyundai Ioniq 6

i20 N er en herlig lille GTI, der ved synet af en snoet vej minder os om, hvorfor vi elsker at køre bil.
© Søren JuulI BMW M-stil er i20 N forsynet med et par N-knapper på rattet. Et tryk på den højre aktiverer N Performance Mode, som fyrer op under løjerne, rent visuelt, ved at sætte ild til omdrejningstælleren, mens den 1,6-liters turbomotor går fra at snurre som en symaskine til at brøle i udstødningsrøret med tubastyrke, når du giver den speedermassage.
Den skal holdes i ørerne for at præstere, hvilket forekommer helt naturligt i en fuldblods-GTI.
Læs også: Guide - hvilken bil har du råd til?

N-Mode forvandler grafikken på de digitale instrumenter til et display af trackday-gadgets.
© Søren JuulGlimrende sportsstole
Foran sidder du solidt plantet i et støttende sportssæde, griber om et tykt rat og betjener en præcis gearkasse, som skifter smidigt op – og ned – hvis du aktiverer den automatiske mellemgasfunktion.
Der er 204 hk på hanen, som ved hjælp af et spærredifferentiale sendes i asfalten med en sund dosis dramatik og småvrikken i rattet. Det går ikke ud over præcisionen i det skarpe styretøj, der dissekerer sving med en skarp indstyring.
Motorlyden, den ivrige acceleration og i20 N’s rapfodede tilgang til sving gør os i lige så godt humør, som sidst vi vred ørerne om på en Ford Fiesta ST. Dén har netop fået et facelift. Indtil vi har kørt dén, er i20 N fanebærer for de små og sjove GTI’er.

Hyundai i20 N: Her sidder du godt, med gearstang, pedaler og og rat positioneret fint til frisk kørsel.
© Søren JuulHyundai i20 N 1,6 T-GDi
Drivline
Benzin, forhjulstræk
R4, 1.598 cm3, 16V, turbo
204 hk ved 5.500 o/min
275 Nm ved 1.750 o/min
Præstationer
230 km/t Topfart
6,2 sek. 0-100 km/t
14,3 km/l Forbrug
158 g/km CO2-udslip
Mål og vægt
408/178/144/258 cm L/B/H/akselafstand
1.265/385/1.110 kg Vægt/last/påhæng
352-1.165 liter Bagagerum
215/40R18 Pirelli P Zero Dæk
Pris
299.995 kr.
1.840 kr. årlig afgift