hyundai i20 N

Ikke for sarte sjæle: Her er et råbende udstødningsrør og en hækspoiler inspireret af Hyundai’s rallybil.

© Søren Juul

Det her er den bedste billige bil, vi har testet i 2022!

Hyundai i20 N kan udskrives som antidepressiv medicin til GTI-elskere, der tvivler på at finde køreglæden bag rattet af en tung elbil. Det indkasserede den fem stjerner, da vi testede den i Bil Magasinet - som den eneste bil under 300.000 kr.

3. maj 2022 af Søren Juul

Hyundai i20 N er en humørbombe

Det er efterhånden svært at holde humøret højt, hvis man mener, køreglæden spirer bedst i en fossilbil.

De hurtige elbiler står i kø for at overtage markedet og ydmyger allerede de dødsdømte benzinbællere i lyskrydsdueller. Der er bare et problem: De fleste slæber på et tungt batteri, der ikke alene skal lades op, det gør også elbilerne tunge at danse med i sving. 

GTI-fans kan afvente, at bilfabrikkerne løser dét – eller gå efter en klassisk opskrift, der er blevet forfinet siden VW præsenterede den første, hurtige variant af Golf i 1975.

De bedste GTI’er leveres i dag af Hyundai’s N-afdeling, under ledelse af en tidligere BMW M-boss Albert Biermann, som udretter mirakler med ­fossilmotor og chassis til en voksende kult af bilentusiaster. 

Hyundai i20 N er lige så smittende en humørbombe, hvis du kan leve med kun lidt plads, en pubertær ­styling med en struttende hækspoiler og et udstødningsrør, der lyder som om, nogen har punkteret bagpotten. Og nå ja, affjedringen er så hård, at organerne får en rystetur på motorvejen.

hyundai i20 N

i20 N er en herlig lille GTI, der ved synet af en snoet vej minder os om, hvorfor vi elsker at køre bil. 

© Søren Juul

I BMW M-stil er i20 N forsynet med et par N-knapper på rattet. Et tryk på den højre aktiverer N Performance Mode, som fyrer op under løjerne, rent visuelt, ved at sætte ild til omdrejningstælleren, mens den 1,6-liters turbomotor går fra at snurre som en symaskine til at brøle i udstødningsrøret med tubastyrke, når du giver den speedermassage. 

Den skal holdes i ørerne for at præstere, hvilket forekommer helt naturligt i en fuldblods-GTI.

Læs også: Guide - hvilken bil har du råd til?

hyundai i20 N

N-Mode forvandler grafikken på de digitale instrumenter til et display af trackday-gadgets. 

© Søren Juul

Glimrende sportsstole

Foran sidder du solidt plantet i et støttende sportssæde, griber om et tykt rat og betjener en præcis gearkasse, som skifter smidigt op – og ned – hvis du aktiverer den automatiske mellemgasfunktion.

Der er 204 hk på hanen, som ved hjælp af et spærredifferentiale sendes i asfalten med en sund dosis dramatik og småvrikken i rattet. Det går ikke ud over præcisionen i det skarpe styretøj, der dissekerer sving med en skarp indstyring.

Motorlyden, den ivrige acceleration og i20 N’s rapfodede tilgang til sving gør os i lige så godt humør, som sidst vi vred ørerne om på en Ford Fiesta ST. Dén har netop fået et facelift. Indtil vi har kørt dén, er i20 N fanebærer for de små og sjove GTI’er.

Læs også: Test, pris og gennemgang af Ford Puma ST.

hyundai i20 N

Hyundai i20 N: Her sidder du godt, med gearstang, pedaler og og rat positioneret fint til frisk kørsel. 

© Søren Juul

Hyundai i20 N 1,6 T-GDi

Drivline 
Benzin, forhjulstræk
R4, 1.598 cm3, 16V, turbo
204 hk ved 5.500 o/min
275 Nm ved 1.750 o/min

Præstationer
230 km/t Topfart
6,2 sek. 0-100 km/t
14,3 km/l Forbrug
158 g/km CO2-udslip

Mål og vægt 
408/178/144/258 cm L/B/H/akselafstand
1.265/385/1.110 kg Vægt/last/påhæng
352-1.165 liter Bagagerum
215/40R18 Pirelli P Zero Dæk

Pris
299.995 kr.
1.840 kr. årlig afgift

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...