Nexo, Kona Electric, Ioniq med strøm, plug-in eller almindelig hybrid... der har aldrig været så mange miljøvenlige nye modeller fra Hyundai. Hvad er meningen? Det spørger vi adm. direktør Lars Beck fra Hyundai Danmark om.
Hvor står Hyundai i Danmark i 2020?
"I 2020 står Hyundai med en af de mest grønne profiler i branchen. Vi er i gang med at introducere 14 bæredygtige modeller, og vi er i gang med at udfase diesel i flere modeller. Samtidig er vi også i gang med at demokratisere de bæredygtige biler. Tidligere har el-, hybrid- og brintbiler været forbeholdt de få, men med introduktionen af Ioniq, Kona Electric og Nexo åbner vi markedet for 'menigmand'."

Sidste måned testede vi Toyota Prius (tv.) mod Hyundai Ioniq. Læs testen i BM 1809.
© BM1809Brintbilen Hyundai Nexo er klar i 2019
Hvad er planen med brintbilen Nexo?
"Den har en vigtig rolle i udbredelsen af bæredygtige biler, fordi den viser, at brintteknologien nu er moden til et kommercielt gennembrud. Danmark har en god infrastruktur, og med Nexos drivline og udstyrsniveau vil den appellere til mange bilejere, der ønsker at køre med omtanke på miljøet, uden at det går ud over dynamik eller kørekomfort."

Søren Juul kører Hyundai Nexo for første gang i testen fra Norge. Læs den i Bil Magasinet oktober (BM1810), der er på gaden nu.
© BM1810Hvordan er det gået med den danske lancering af Ioniq?
"Introduktionen af Ioniq på det danske marked viser, at det er muligt at demokratisere de bæredygtige biler. Fremragende modtagelse af både presse og kunder. En pris, der gør den vanvittigt attraktiv. Kunderne har taget den til sig."
Hyundai har hidtil haft svært ved at sælge dyrere biler herhjemme - hvorfor tager I en model som Santa Fe hjem?
"Salget af SUV-modeller i Europa er øget markant - også i Danmark, hvor vi har succes med Tucson. Det er derfor et naturligt skridt også at introducere den nye Santa Fe for de danske bilkøbere."Er Hyundai et koreansk bilmærke?
De fleste danskere tror, at Hyundai er et koreansk lavprismærke - på trods af at de fleste modeller er udviklet og designet i Europa. Er det et dilemma?"Brandet Hyundai er gennemgået en markant udvikling igennem de seneste år, så vi i dag er det femte stærkeste bilbrand i verden. Det er resultatet af et bevidst arbejde med at tilføre mærket et mere europæisk tilsnit - samt naturligvis det faktum, at vi bygger nogle af markedets mest fejlfrie biler. Det er ikke et arbejde, der er afsluttet endnu. Det er et spørgsmål om, at brand-perceptionen i den brede befolkning endnu er i udvikling. Det er helt naturligt, og derfor arbejder vi løbende på at styrke brandet endnu mere."

Læs mere i Bil Magasinet

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.