Biltest af Hyundai Coupe 2,0 FX
Biltest af Hyundai Coupe 2,0 FX © bilmagasinet.dk

Hyundai Coupe 2,0 FX

Porno-Celica

17. november 1999

Af: Mikkel Thomsager

Enkelthed er en æressag - i teknik og design

Advarsel: De følgende linjer er stærkt meningsdannende, ekstremt subjektive og aldeles relative. Men der er ingen vej uden om, for Hyundai Coupe er en bil, som kræver, at du tager stilling. Og lad det med det samme være klart, at den nye Coupe ikke falder i min smag. Forgængeren havde en vis stil, som gav den styrke og karakter. Men denne model er akavet, overpyntet og hysterisk overmoderne at se på. Bilen har simpelt hen fået for meget makeup på, og nu ligner den noget, der skal medvirke i en pornofilm.
Det er min subjektive mening. Min gode kollega, John Sørensen, var mindre kategorisk i sin vurdering, (BM 10/99 side 37), og hvis du har en helt tredje mening er den lige så god som vores.
Når du presser Hyundaien til grænsen, afslører tingenes rette sammenhæng sig hurtigt. Hyundai Coupe er mere en jeg-vil-være sportsvogn end en rigtig en af slagsen. Men under daglig brug demonstrerer bilen ikke desto mindre et sporty sindelag, som du sagtens kan fornøje dig med.
Teknisk set benytter Coupe meget af mekanikken fra Elantra, og 2-liters-motoren på 138 hk er også hentet herfra. I Elantra virker motoren lettere overdimensionet til bilen. De træk-kende forhjul spinner for et godt ord, motoren støjer og undervognen er hård, uden at du får nogen mærkbar, dynamisk gevinst ud af det.
I den henseende lykkes Hyundai Coupe langt bedre. Motoren er stadig støjende, men her har larmen en vis sporty charme, og det samme har den ret stramme undervogn. Det sker blandt andet som følge af en skrappere dækmontering (Coupe har 205/50VR15 mod Elantra 2,0´s 195/60HR14), og coupeen har et godt fodfæste, hvilket alt i alt giver en god balance mellem motorens potentiale og bilens evner.
I førersædet sidder du bag et næsten lodret rat i et lavt, skålformet sæde, hvilket underbygger oplevelsen af en om ikke sporty, så i hvert fald sjov bil. Det er alt sammen godt, så længe det ikke går for skrapt for sig. På den måde afspejler porno-karrosseriet sig fint i køreoplevelsen. Spørgsmålet er så, om det er den oplevelse, du søger.

Hyundai Coupe 2,0 FX 249.994 kr.

Tekniske data
Motor: R4, 1.975 cm3, 16V DOR-H, 138 hk ved 6.000 o/min. 181 Nm ved 4.800 o/min. 0-100 km/t: 8,8 sek. 200 km/t. EU-mix: 11,4 km/l. Årlig ejerafgift: 3.940 kr.

Totaløkonomi:
Hvis den nye Coupe går i forgængerens forspor bliver afskrivningen stor. Efter tre år og 50.000 km har Hyundai Coupe tabt 100.000 kr. (40 procent)

Reservedelsindeks:
Ikke oplyst ved redaktionens slutning
Service ekskl. materialer:
Ikke oplyst ved redaktionens slutning

Vi synes:
God teknik, men for meget sminke

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.