Hyundai Bayon crossover SUV 2021


Hyundai's lille "SUV" er billig - men overraskende rummelig

Vi har kørt en tur i Hyundai's nye Bayon, som skal kæmpe mod biler som Ford Puma og Opel Mokka i et af Danmarks hurtigst-voksende markeder, og ét af dens våben er pris.

27. august 2021 af Emma Steensen og Frederik Hauschildt

Hyundai Bayon - første tur

Vi har taget den splinternye Hyundai Bayon, der har premiere i Danmark 1. september, med på en lille tur nord for København for at prøve af om den fikse og prisstærke SUV har noget at byde på. Modellen, vi får lov at lufte, er den dyrere ende af programmet. Det drejer sig nemlig om en Bayon Advanced med 1,0 liters T-GDi motor, som producerer 100 hk.

Ved første øjekast adskiller Hyundai Bayon sig ikke meget fra den endeløse række af konkurrenter som den skal tage kampen op mod for at blive en succes. Prisen på Bayon er et vigtigt våben, men køreegenskaberne og følelsen af, hvorvidt køberen får noget for pengene, er mindst lige så vigtigt et aspekt.

 

© Thomas Saks - Carlife365.dk

Til langtur og til hverdag

Førstehåndsindtrykket er selvfølgelig kompakt SUV til en billig pris, ikke så meget nyt under solen der, men køreoplevelsen er behagelig og afspejler ikke som sådan den lave pris.

Motorvejsoplevelsen er over forventning og man lægger hurtigt mærke til det mest centrale, nemlig hvor støjsvag bilen er - selv ved højere hastigheder. Langtursmæssigt er Bayon altså langt fra dømt ude, og den navigerer desuden fint rundt i snævre parkeringskældre, hvor nogle af Hyundai Bayons større fætre hurtigt ville komme til kort.

På trods af at motoren i sig selv ikke er noget vilddyr, arbejder den villigt og trækker udmærket, selv når den bliver udfordret ved motorvejsoverhalinger.

Praktisk plads

Bagagerummet er en af Bayons sande forcer med hele 411 liter sammenlignet med 361 liter i den større model Hyundai Kona, og selvom det koster lidt plads på bagsædet, så kan en voksen mand sagtens passe ind på bagsædet, såfremt forsædet ikke er kørt helt tilbage.

Omend kabinen er en smule plastikagtig i sit udtryk og man kan undres over nogle af designvalgene, så føles kvaliteten alligevel i den højere ende og kabinen er et behageligt og overskueligt sted at befinde sig.

Alt i alt er Hyundai Bayon en rar, lille bil der vægter praktikalitet over sportyness, men uden at gå fuldstændigt på kompromis med hverken materialekvalitet eller køreegenskaber. Nogen sportsvogn er det ikke, men det er heller ikke det den lover. Tværtimod lover den en behagelig oplevelse, hvor der tilmed at plads til at have et ordentlig læs oppakning med ombord i det store bagagerum.

Pris på Hyundai Bayon

Hyundai lancerer Bayon til en frapris på 184.995 kr., og selvom du ikke får oceaner af udstyr i denne Pure-variant, underbyder bilen stort set alle andre konkurrenter i klassen. Opgraderer du med Essential-varianten til 10.000 kr., får du også touchskærm, digital instrumentering og bakkamera. 15.000 kr. køber dig alufælge, klimaanlæg og regnsensor.

Du får et valg mellem to motorer: En 1,2 sugemotor med 84 hk, og en 1,0 turbo-trecylindret med 100 hk. Opgraderingen koster 10.000 kr., og på sidstenævnte får du også en dobbeltkoblingsgearkasse (automatisk) til 20.000 kr. ekstra.

Bayon har potentialet til at blive en populær fætter på de danske veje. Klassen af små crossovers er særdeles populær - i så høj grad, at salget af Ford Fiesta nu er blevet overhalet af sin højere søster, Ford Puma.

Hyundai Bayon

  • 1,2 MPi | 84 hk | Pure | 184.995 kr.
  • 1,2 MPi | 84 hk | Essential | 194.995 kr.
  • 1,2 MPi | 84 hk | Advanced | 209.995 kr.


  • 1,0 T-GDi | 100 hk | Pure | 194.995 kr.
  • 1,0 T-GDi | 100 hk | Essential | 209.995 kr.
  • 1,0 T-GDi | 100 hk | Advanced | 224.995 kr.


  • 1,0 T-GDi Aut. | 100 hk | Essential | 229.995 kr.
  • 1,0 T-GDi Aut. | 100 hk | Advanced | 244.995 kr.

Mød Hyundai Bayon

Hyundai Bayon er navnet på Hyundai's nyeste crossover. De kompakte crossovere er populær klasse herhjemme. Det betyder at den nye Hyundai Bayon, når den kommer på markedet, møder hård konkurrence fra blandt andet Volkswagen T-Cross, Renault Captur, Ford Puma, Peugeot 2008 og mange flere. 

Bayon slutter sig til modelprogrammet af crossovere, der opkaldes efter byer. Denne er opkaldt efter byen Bayonne (hvor skinken også kommer fra) i Frankrig, der efter sigende skulle repræsentere bilens charme og skønhed. Før denne har mærket været forbi tre stater i USA, såvel som bornholmske Nexø, der har inspireret brintbilen Nexo.

Hyundai bruger deres designfilosofi, Sensous Sportiness, der også har lagt grundstenene for designet på blandt andet Tucson, i20 og Kona, hvorfor der også kan spores mange lignende streger i denne, nye SUV. Interiøret er fra den lille Hyundai I20 og designet minder meget Tuscon med opdelingen af forlygter og markante designstreger i siden. 

Hyundai Bayon crossover SUV 2021 i grøn, bagfra

Bilen deler mange designdetaljer med i20, heriblandt baglygterne.

Hyundai Bayon Nexo crossover SUV 2021

Interiøret kan fra Bayon kan genkendes fra fra den lille bybil Hyundai I20, hvor især teknologien imponerede, men ikke følelsen af plastmaterialerne. 

Hyundai Ioniq 5

En anden bil, der også er tegnet efter Sensous Sportiness-konceptet, er den nye Ioniq 5. Den læner sig tæt op ad dens tilhørende konceptbil, og gør maksimal brug af skarpe kanter og aerodynamisk form. 

"Ioniq 5 er Hyundai's første bil på E-GMP-platformen, som de deler med søstermærket Kia, og som i alt skal lægge base til 23 biler fra de to mærker frem mod 2025.

"Det er især på designet, at Ioniq 5 skiller sig ud. Udseendet er baseret på konceptbilen EV45, og Ioniq 5 har masser af skarpe kanter, pixel-inspirerede lygter, 20 tommer fælge og dørhåndtag, der kan gemme sig i døren," skriver Patrick Boje Jensen om den nye Ioniq 5.

Hyundai Bayon Nexo crossover SUV 2021 Ioniq 5 SUV EV
© Hyundai

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...