© Uli Sonntag

Første test: Hyundai Kona Electric er elbilen du (måske) gider eje

Med en rækkevidde på 482 km, et konventionelt design og en pris, der kan lande på omkring 300.000 kr., kommer den koreanske elbil til at appellere bredt. Her er vores førstehåndstryk.

22. juli 2018 af Søren Juul

Hvor er vi? 

Vi er i landet, der er vild med elbiler og storeksportør af olie: Norge. Nærmere betegnet er vi i Oslo, hvor Hyundai har lagt testen af den nye Kona Electric. 

Hvad er nyt? 

I 2017 lancerede Hyundai den lille SUV/crossover Kona med forbrændingsmotorer. Nu er vi bag rattet af den elektriske variant, som kan fås med to størrelse batteripakke, der begge leverer en relativt lang rækkevidde. En lille med 136 hk og rækkevidde på 312 km - og en stor med 204 hk og rækkevidde på 482 km, som vi tester i dag. Den kan køre 167 km/t på toppen og accelererer kvikt til 100 km/t på 7,6 sekunder.

Her står en Kona Electric med den store batteripakke parkeret i en hurtiglader. 80% strøm kan "tankes" på 54 minutter. En fuld opladning tager 9 timer og 35 minutter.    

© Uli Sonntag

Den ligner jo en almindelig bil?

Bortset fra den lukkede kølergrill, de særligt aerodynamiske fælge og den to-tonede lakering, så ligner den elektriske Kona en helt almindelig Kona med benzinmotor. Det er altså en elbil du kan køre uden at ligne en frelst øko-flipper. 

Kabinen er næsten som i en almindelig Kona - og så er den ganske veludstyret. I testbilen findes bl.a. head-up display til aflæse hastigheden sikkert, et udmærket navigationsanlæg, trådløs opladning af mobilen samt varme og kulde i forsæderne.
På sikkerhedsfronten kan nævnes automatisk nødbremse med fodgængerdetektering, vejbaneassistent, overvågnings af blinde vinkler og aktiv fartpilot med køfunktion. Kort sagt ting, du kan finde i en almindelig bil. 

Der er dog ingen gearstang mellem sæderne - i stedet sætter du bilen i "Drive", "Park", Reverse" eller "Neutral" på nogle knapper placeret på en svævende "bro" mellem forsæderne. Det ser smart ud og fungerer godt. Batterierne er placeret under gulvet, hvilket har gjort gulvet lidt højere bagtil på bekostning af siddekomforten. Bagagerummet på 373 liter er stort nok til at rumme et par rejsetrolleyer og en computertaske.

Hvem er konkurrenterne?

Der er pt. ingen andre elektriske kompakt-SUV'er, men du kan da overveje en Nissan Leaf en eller VW e-Golf, hvis du vil have en elbil.   

Nydelig kabine i den elektriske Kona. Bemærk "broen" mellem forsæderne, hvor knapperne til valg af gear er placeret. 

Hvornår kommer den til Danmark og hvad skal den koste? 

Importøren forventer at den elektriske Kona lander i Danmark i starten af 2019. Den kan bestilles med to forskellige udstyrstrin, men priserne må vi gætte os til indtil videre. Et forsigtigt bud er en startpris er 300.000 kr. for Kona Electric, der prismæssigt vil placere den mellem Nissan Leaf og VW e-Golf. 

Hvordan kører den så? 

Kona Electric er kvik i optrækket og undervognen er slet ikke så ringe. Resten af kørselsindstrykkene må du vente med at få i et kommende nummer Bil Magasinet. Køb de første tre numre for 99 kr.  

© Uli Sonntag

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...