Elbilssalget steg over 600 pct. i januar

Markedet for elbiler der kører langt på en opladning og er til at betale for almindelige penge er blevet større, og det påvirker salget markant.

5. februar 2019 af Mathias Brandt

Efter regeringen lagde afgift på danske elbiler gik salget nærmest i stå. Men udviklingen på elbilsmarkedet, hvor elbiler i stigende grad får en rækkevidde, der er hverdagsduelig for mange mennesker, kommer flere og flere bilmærker med på den grønne omstilling. 

Hyundai ligger i front

Specielt ét mærke har markeret sig på denne front. Over halvdelen af alle solgte elbiler i Danmark i januar kommer fra Hyundai. Samlet set steg elbilsalget herhjemme med over 600 procent i januar. Det er specielt Hyundai Kona Electric, der trækker læsset. De første sendinger af den nye Kona Electric er udsolgt. 

Indtil videre har Hyundai solgt knap 600 Kona Electric. Heraf blev 129 indregistrerede i januar. Det er rimelig godt gået, da der i alt blev indregistreret 258 elbiler i Danmark siden 1. Januar 2019. Til sammenligning blev der kun registeret 36 nye elbiler i januar 2018. 

”Vi oplevede en enorm interesse for Kona Electric de sidste måneder op til danmarkspremieren i januar, og salgstallene bekræfter, at de danske bilkøbere i høj grad også har omsat tanke til handling. Og med en markedsandel på over 50 procent er det vist ikke for meget at konstatere, at Hyundai – og specielt Kona Electric – egenhændigt har sparket liv i et dødt, dansk elbilsalg,” siger Annegrethe Skovby, pressechef, Hyundai Danmark, og tilføjer:

”Kona Electric er bilen, der for alvor synes at kunne demokratisere elbilsalget herhjemme, og salgstallene dokumenterer, at kombinationen af lang rækkevidde, SUV-designet og en attraktiv prissætning er en perfekt cocktail på det danske marked.”

Lang rækkevidde øger brugbarheden

Da Årets Bil 2019 blev kåret, fik Hyundai Kona en fornem tredjeplads, hvilket primært skyldes, at den også fås som elbil. Kona Electric fås med to forskellige batteripakker, der begge leverer en lang rækkevidde. Batteripakken på 39,2 kWh koster fra 274.995 kr. og kører op til 289 km på én opladning. Men vælger man den store batteripakke på 64 kWh, får du en rækkevidde på 449 km. Priserne for Kona Electric med stor batteripakke starter ved 309.995 kr.

25 pct. af salget skal være miljøvenlige biler

Hyundai Danmark har en ambition om, at ca. hver fjerde Hyundai, der bliver solgt i år, skal være i den bæredygtige kategori, dvs. en el- eller brintbil, eller en hybrid. Og da elbilerne udgjorde over 15 procent af Hyundais samlede salg i januar, er det koreanske mærke godt på vej til at indfri egne forventninger.

Elbilsalget udgjorde under halvanden procent af det samlede bilsalg i januar, og det understreger, at Hyundai har et af Danmarks bredeste udvalg af bæredygtige bilmodeller. Udover Kona Electric har Hyundai også Ioniq der fås både som elbil, hybrid og plug-in hybrid. Ioniq stod for det resterende salg af bæredygtige Hyundai-modeller i januar. Senere på året introducerer Hyundai den brintdrevne livsstils-SUV, Nexo, på det danske marked.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...