Test: Koreansk brintbombe

Mens regeringen slår fast, at vi alle skal køre på el, lancerer Hyundai bilen, der drives af en elmotor, men kører på brint. Den virker forbavsende godt.

15. september 2019 af Søren Juul

Førerpladsen ser futuristisk ud, og Nexo ligner ikke andre biler. Efter start kører den som enhver anden elbil, men i stedet for et stort batteri har den en brændselscelle, der kan lave brint om til el, som bilen kører på, og vand, som den spytter ud.

Når brinttanken er tom, kan den tankes op som enhver anden benzin- eller dieselbil. Eneste udfordring er, at der pt. kun findes otte brinttankstationer i Dannark.

Stor erfaring med brintbiler

Hyundai er en af de bilproducenter, der har størst erfaring med brint, men hidtil har bilerne været ombyggede varianter af kendte Hyundai-modeller. Med Nexo satser Hyundai med en dedikeret model med sit helt eget design. Den ligner stadig en bil, som vi kender den med frontmotor og forhjulstræk, idet brændselscellen og elmotoren er samlet i bilens snude.

Kabinen kan virker uoverskuelig

Samme stilfærdige revolution finder man i kabinen, der fungerer som i enhver anden bil men ikke desto mindre tager sig helt anderledes ud. En bred midterkonsol samler et stort antal kontakter og knapper, som umiddelbart ser uoverskuelige ud. Efter kort tid erfarer man, at der er system i overfloden. 

Det hele fremstår i en sølvagtig overflade, der giver kabinen lidt bling, som de helt sikkert er vilde med i Kina. Kabinen er gennemsyret af fine løsninger og ikke mindst en flot finish, der vidner om, at Hyundai gerne vil gøre en god figur med Nexo.

Kabineforholdene er gode, og kabinen er lys og luftig. Pladsen på bagsædet er generøs.

Køreoplevelsen er som i enhver anden elbil. Der er ikke meget dynamik over bilen, og måske er stilheden fra motorrummet med til at fremhæve, at der faktisk er en del dæk- og vindstøj ved motorvejshastigheder, men trods en vægt på 1.873 kg er komforten fin både på lange ture og i bytrafik.

Vand ud af udstødningen

Eneste tidspunkt, brændselcellen afslører sig selv, er, når den lukker vand ud af en tap, der sidder midt under bilens bund, hvilket ofte sker, når man parkerer. Det lyder nærmest, som når en vandkedel er lige ved at koge, men det rene vand er ikke varmt.

Det fungerer fint. Eneste udfordring er adgangen til brint, som dog ret nemt kan udbygges, hvis vi kan finde ud af producere brinten på en rentabel og klima­venlig måde.

Den nuværende brintpris svarer cirka til prisen for benzin. Det er i det lys, at prisen skal ses. Hyundai Nexo starter ved 599.995 kr., hvilket næppe gør den til nogen storsællert. Men teknikken fungerer. 

Hyundai Nexo

Pris 599.995 kr.  

Motor Elmotor, brændselscelle

Ydelse 163 hk, 395 Nm  

Topfart 179 km/t 

0-100 km/t 9,2 sek.

Forbrug 0,95 kg/100 km

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...