Vi kører Honda Civic Type R

Kom med, når vi tager en tur i den nye Honda Civic Type R

2. november 2015 af Bil Magasinet

(Se video nederst i artiklen)

Aldrig har Civic Type R været så aggressiv i sin udstråling og haft så mange kræfter under hjelmen som nu. Den er næsten som taget fra en af Fast & Furious-filmene.

Historisk set har Civic Type R altid haft en omdrejningsvillig sugemotor med Honda's fantastisk VTEC-system, som virkelig skal have klø for at præstere. Det er dog slut nu, for i seneste generation har ingeniørerne hos Honda udviklet en ny 2-liters turbomotor med 310 hk og solide 400 Nm, som kan skyde dig fra 0-100 km/t på 5,7 sekunder.

Civic Type R er altså hurtig – meget hurtig! Det er dog ikke kun i lyskrydsduellerne, den nye Type R sætter konkurrenterne på plads. Nej, det japanske samuraisværd viser først sit værd for alvor, når vejen begynder at sno sig, hvor et hamrende effektivt spærredifferentiale og en hårdt afstemt undervogn giver knivskarpe køregenskaber. Det er dog ikke så mærkeligt, for den er nemlig delvist udviklet på den legendariske Nürburgring i Eifelbjergene.

Specifikationer

Ydelse:
310 hk v/ 6.500 o/min og 400 Nm v/ 2.500 o/min fra en 2-liters turbomotor
Vægt: 1.387 kg.
0-100 km/t: 5,7 sekunder.
Topfart: 270 km/t.
Forbrug: op til 13,7 km/l
Pris: starter fra 590.000 kr.

Kig med her, når vi tester den lille raket i Københavns Sydhavn.


Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...