Som en ægte NSX – bare bedre

Mikkel Thomsagers første tur i Hondas længe ventede NSX blev kort, men den efterlod et stort indtryk

4. november 2015 af Mikkel Thomsager

Hvor? Honda R&D, Utsominoya, Japan

Hvad er det nye?
En helt ny Honda NSX, der som model og type tager fat, hvor forgængeren, der var i produktion fra 1990 til 2005, slap. Den nye NSX er dog en hybridbil med én V6-biturbo-motor og hele tre elmotorer, der giver en samlet effekt på 573 hk. Det sikrer en accelerationstid fra 0-100 km/t på 3,0 sekunder og en topfart på 305 km/t.

Hvem er konkurrenterne?
Den nye NSX er mest sammenlignelig med Porsche 918 Spider, der fungerer efter næsten samme princip. Honda selv peger - uofficielt - på Audi R8 som nærmeste konkurent, men det vil også være oplagt at nævne Porsche 911 Turbo S.

 

Hvordan kører den?
Første indtryk afslører en uhyre letkørt bil, ikke ulig den gamle NSX. Men hvor den gamle knap var en superbil, så føles den nye lige så superhurtig, som den skal være for at køre lige op med konkurrenterne. Sæder og førerplads er da også mere sportsorienteret end forgængerens, ligesom en 9-trins dobbeltkoblingsgearkasse med skiftepadler på rattet er standard.

Hvad koster den, og hvornår kommer den til Danmark?
Det første eksemplar er allerede spottet under test, formentlig på vej til Nordsverige. Men den første kunde kan formentlig få sin bil lige før sommerferien – fordret at han eller hun smider de 3,5 mio. kr., som bilen forventes at koste.


VI SYNES...
NSX har potentiale til at blive lige så udødelig som forgængeren, men der er også fare for, at den ender i samme midterbane som forgængeren. Første tur afslører en brugbar og næsten for godmodig bil, som måske savner lidt af den vildskab, man forventer at finde i supersportsvogn til 3,5 mio. kr.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...