Jeg er ikke stor fan af designet på den nye Civic, men det springer vi over denne gang, for det vigtige er motoren.
Honda har i mange år undsagt sig diesel som brændstof. Ligesom Toyota har de satset hårdt på hybridteknologi og sågar brint som brændstof, hvorfor den 2,2-liters diesel på 150 hk var eneste mulighed ud i fyrolie til biler.
Hvad der nu har fået Honda til at tænke anderledes, ved jeg ikke, men nu er der endelig kommet en mindre diesel. En 1,6-liters på 120 hk, og som du vil forvente, fungerer den fremragende.
Det er ganske enkelt svært at argumentere for den 30 hk stærkere og 60.000 kr. dyrere 2,2'er - lige bortset fra én detalje. Nu er det ét år siden, jeg kørte 2,2 og andet end hukommelsen kan spille puds, men jeg er overbevist om, at den 1,6-version, jeg kørte, larmede mere end 2,2-versionen.
Nåh, støjen er stadig langt fra anmassende, og resten af mekanikken fungerer mindst lige så godt, som jeg husker. Det vil sige god omdrejningsvillighed, fremragende gearskifte, god føling i det lækre læderrat og i det hele taget en dejlig køreglad bil.