Honda Civic 1,6 i-DTEC Sport
Honda Civic 1,6 i-DTEC Sport© bilmagasinet.dk

Lille diesel - stor effekt

Uge 15/13 Honda Civic 1,6 i-DTEC Sport HOT

12. april 2013 af Mikkel Thomsager

Jeg er ikke stor fan af designet på den nye Civic, men det springer vi over denne gang, for det vigtige er motoren.

Honda har i mange år undsagt sig diesel som brændstof. Ligesom Toyota har de satset hårdt på hybridteknologi og sågar brint som brændstof, hvorfor den 2,2-liters diesel på 150 hk var eneste mulighed ud i fyrolie til biler.

Hvad der nu har fået Honda til at tænke anderledes, ved jeg ikke, men nu er der endelig kommet en mindre diesel. En 1,6-liters på 120 hk, og som du vil forvente, fungerer den fremragende.

Det er ganske enkelt svært at argumentere for den 30 hk stærkere og 60.000 kr. dyrere 2,2'er - lige bortset fra én detalje. Nu er det ét år siden, jeg kørte 2,2 og andet end hukommelsen kan spille puds, men jeg er overbevist om, at den 1,6-version, jeg kørte, larmede mere end 2,2-versionen.

Nåh, støjen er stadig langt fra anmassende, og resten af mekanikken fungerer mindst lige så godt, som jeg husker. Det vil sige god omdrejningsvillighed, fremragende gearskifte, god føling i det lækre læderrat og i det hele taget en dejlig køreglad bil.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...