Ny Honda S2000 2021 2020
Honda S2000

20th Anniversay Edition, som lanceret på Tokyo Auto Salon 2020

© Honda

Honda vil bygge S2000 igen! Her er hagen...

En ansat hos Honda har omtalt en relancering af S2000-navnet til en ny bil, der skal skubbes fremad af en Type-R motor.

4. december 2020 af Frederik Hauschildt

Honda vil relancere S2000-navnet

Honda S2000 har været Hondas seneste baghjulstrukne bil, indtil S660 ankom i Japan i 2012. Den fik vi selvfølgelig ikke engang lov at lugte til i Europa, så muligheden for en Honda, der trækker på de rigtige hjul, har vi kigget langt efter de seneste år.

Men skulle man tro en halvpålidelig kilde, som efter sigende skulle være 'tæt på Honda', så er ventetiden snart overstået! Måske. Honda vil nemlig bygge endnu en bil med navnet 'S2000', og denne skal være motoriseret af den selvsamme enhed, der sidder i den nuværende Civic Type-R. Men det er her, der begynder at tilspidse, for fans af RWD. 

Carbonfiber og aluminium

Bilens overordnede størrelse vil forblive meget lig dens storebror, men nogle detaljer vil være afgjort anderledes. Forlygterne vil angiveligt have et andet udtryk, og være smallere, og der skal bruges helt nye materialer til konstruktionen. Honda regner nemlig med at bruge kulfiber og aluminium til at holde bilens vægt så lavt som muligt - Under 1300 kg.

Ny Honda S2000 2021 2020
Honda S2000

Clubsport. Honda har endnu ikke udgivet egne koncepttegninger af den nye S2000.

© Bil Magasinet

Er det en forhjulstrækker?!

Kender man lidt til S2000, så ved man, at der er to ting, der gør den vigtig: Motoren, der tager op til 9.000 o/min, og gearkassen, der sender alle de omdrejninger på langs til et differentiale bagi. Fjerner du én af de to ting, kan du risikere at fjerne det, bilen gør bedst! Men skulle man tro på kilden, så er det præcis det, Honda har tænkt sig at gøre:

"Selvfølgelig vil den geniale 6-trins gearkasse med tæt gearing gå igen fra Type-R i den nye S2000," lyder det fra kilden, der efter sigende skulle være tæt på Honda. Om det med sikkerhed betyder forhjulstræk, eller om den bliver offer for en omfattende ombygning, vides endnu ikke.

Honda er dog gift med idéen om en 320 hk stærke 2,0l turbobenziner, som den i Type-R. Vi kan have lov at håbe på, at dagene med baghjulstræk, sjov og ballade i japanske biler ikke er overstået. Med Toyotas seneste valg er der i hvert fald intet, der tyder på det.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...