Honda sætter verdensrekord i brændstoføkonomi

Med et gennemsnit på 2,82 liter pr. 100 kilometer - i løbet af en 13.498 kilometer lang tur gennem 24 EU-lande - har en Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC sat en ny rekord brændstoføkonomi

20. juli 2015 af Christian Thestrup

Udstyret med en Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC har to medlemmer af Hondas europæiske Research & Development (R&D)-team, Fergal McGrath og Julian Warren netop sat en fantastisk rekord. De har på 25 dage kørt 13.498 kilometer gennem 24 sammenhængende EU-lande – og undervejs har de i snit kun brugt 2,82 liter brændstof per 100 km.

Den bemærkelsesværdige rejse svarer til, at holdet havde kørt til Australien fra deres hjem i Storbritannien med kun 9 stop undervejs for at tanke op – hvilket svarer til, at de bilen opnåede et imponerende gennemsnit på 1.500 kilometer pr. tankfuld brændstof. De to kørere havde ingen bagage med, og undervejs benyttede de sig selvfølgelig af alle de måder, almindelige bilister også kan for at spare på benzinen.

Holdet startede deres køretur kontinentet rundt med uret fra Aalst i Belgien mandag den 1. juni. Og de var tilbage ved udgangspunktet torsdag den 25. juni med brændstoføkonomital, der overgår Tourer’ens forventede effektivitet på 3,8 liter pr. 100 kilometer med mere end 25 procent.

Rekorden, som nu bliver optaget i Guiness World Records, hedder officielt ‘Laveste Brændstofforbrug – alle 24 sammenhængende EU-lande’ målt i liter pr. 100 km og mil pr. gallon beregnet over hele turen. Ifølge reglerne skal de samme to kørere sidde i bilen hele vejen. Så for Fergal og Julian, der har været kolleger hos Honda R&D gennem ca. 18 år, har udfordringen været at køre i gennemsnit ca. 600 km om dagen, svarende til ca. 7,5 timer.

Reglerne kræver desuden, at bilen skal køre ind i hvert af de 24 nævnte lande og indsamle en række beviser i form af en logbog over brændstof/kilometertal, GPS-koordinater, video, billeder og underskrifter fra uafhængige vidner til bevis på, at de har været der.

Ifølge reglerne for rekordforsøget skal den bil, der deltager i rekordforsøget, for at afspejle forholdene i 'den virkelige verden', desuden være en standardmodel uden modifikationer, der giver den fordele. Dette blev bedømt af uafhængige vidner ved starten og afslutningen på rekordforsøget. Optankning fandt sted ved almindelige tankstationer, og tanken blev fyldt til randen ved hvert stop for at sikre, at der ikke var nogen vægtfordel. Desuden blev dækkene pumpet til det anbefalede dæktryk, og hjulvinklingen indstillet til fabriksspecifikationer for at give samme oplevelse, som en almindelig bilkøber ville få.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...