Honda HR-V 2021 crossover SUV
Honda HR-V© Honda

Honda HR-V genopstår som hybridbil

Honda HR-V genopliver et kendt modelnavn og indleder en komplet overhaling af mærkets modelprogram

23. april 2021 af Bil Magasinet

Nyt design, mere plads

Den nye Honda er helt ny og der er altså ikke tale om et simpelt facelift. Det har givet designerne friere tøjler, hvilket har gjort crossoveren langt mere skarp at se på. En mere udpræget coupéform samt et nyt, indfarvet kølergitter, adskiller den nye fra den gamle.

Honda Jazz er imponerende rummelig, størrelsesklassen taget i betragtning. Den samme rummelige følelse lover Honda, at vi kommer til at få en den HR-V, takket være dens konstruktion: Et lavtsiddende batteri under bagagerummet kombineres med en centermonteret benzintank for at skabe et indendørs rum, der efter sigende skal være en klasse større end i de biler HR-V ellers størrelsesmæssigt passer med.

Det betyder også, at man har kunnet bevare de alsidige 'Magic Seats', der tilbyder både "fold-ned" og "fold-op" afhængigt af det ønskede lastrum. Systemet kender vi fra den udgående model.

Honda HR-V 2021 crossover SUV
Honda HR-V© Honda

HR-V kører primært på el

Honda har gang i en større elektrificering, der skal sørge for, at hele lineuppet integrerer en eller anden form for elektrificering inden udgangen af år 2022. Det betyder, at HR-V for første gang fås med Honda’s e:HEV-hybridsystem som vi allerede kender det fra CR-V og Honda Jazz. 

Helt konkret betyder det, at Atkinson-benzinmotoren på 1,5 liter primært fungerer som generator for batteriet og de to elmotorer, indtil en mere konstant marchhastighed opnås. Her kobles benzinmotoren til forhjulene igennem et CVT-gear. Det betyder, at vi kommer til at kigge langt efter en HR-V med udelukkende diesel- eller benzinmotor.

Honda HR-V 2021 crossover SUV
© Honda

9" skærm og orange interiør

Interiøret i Honda HR-V er også helt nyt. En Android Auto og Apple CarPlay-kompatibel 9" LCD-skærm er monteret centralt i kabinen og komplimenteres af et moderne interiør, hvor rat, instrumentering og gearvælger ikke er genkendeligt fra den forrige model. Et digitalt 7" såkaldt 'e:HEV meter' er også tilstede i kabinen.

Et andet tvist, der er at finde i HR-V's interiør, er muligheden for orange trim på visse steder i kabinen. Blandt andet området omkring gearvælgeren, samt syninger på sæder og rat er udskifteligt med en rødlig orange farve.

Honda HR-V 2021 crossover SUV
© Honda

Mere 'cross' i Honda HR-V

Nyheder i Honda HR-V er blandt andet 10 mm mere frihøjde i forhold til tidligere modeller, samt et 'Hill Descent Control', der fungerer helt ned til 3 km/t. Derved gendriver Honda en smule af det offroader-gen, der ellers går tabt i stor stil de eneste år. Alligevel leveres HR-V uden firehjulstræk, og kan stadig ikke kaldes en rigtig offroader.

Honda HR-V 2021 crossover SUV
HR-V'ens Magic Seats

Åbningen i bagdøren er blevet væsentligt større, så det er nemmere at komme til bagsæderne.

© Honda

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...